Nå søkes det igjen etter «fremoverlente» kolleger. Rekrutteringsbransjen og stillingsannonsene er helt tydelige på behovet for nettopp «fremoverlenthet». På Linkedin oversvømmes vi av historier om ledere som er «fremoverlente», avdelinger som er «fremoverlente», og til og med hele organisasjoner skal være «fremoverlente» nå for tiden.

Som om ikke det er nok, skal søkerne også være «fremme i skoene».

«Fremoverlent»: Skal den nye kollegaen din skal helst være litt duknakket, krumbøyd og uten ryggrad? Og er han «fremoverlent», ser han ofte veldig kort foran seg, og kan ende opp med å være helt uten strategiske perspektiver.

Jeg ville heller søkt etter en som for eksempel var rakrygget, modig og staut. Og som hadde ryggrad til å møte utfordringer, i kombinasjon med at kandidaten hadde strategiske egenskaper.

«Fremme i skoene»: Det kan vel bare bety ett av to. Du er enten på jakt etter en ny kollega som har tatt på seg for store sko. Altså en som ikke er kvalifisert for oppgavene. Dessuten. Om kollegaen din er langt «fremme i skoene», ender det ofte opp med gnagsår. Og kanskje sykefravær?

Så tenk deg godt om. Er det virkelig en duknakket kollega uten ryggrad – men med høyt sykefravær, og som i tillegg har tatt på seg for store sko for oppgavene, du egentlig trenger?

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.