I DN 17. juni skriver Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i Naf, om behovet for utbygging av infrastruktur for lading av elbiler. Mange kan være enig i at et slikt arbeid bør prioriteres parallelt med den raskt tiltagende overgangen fra fossilt til elektrisk drivstoff i biler, busser og andre transportmidler.

Jeg hverken kan eller skal påberope meg å ha inngående kjennskap til denne problemstillingen, men det er tre ting jeg som forbruker med både elbil og dieselbil i familien, vil be våre to nye «ladejarler» tenke grundig igjennom før slik infrastruktur etableres i større skala (om det ikke allerede er «for sent»?):

Standardiser alle ladepunkter. I dag bygges forskjellige typer av systemer som ikke kan brukes av alle som trenger lading. Hvor mange ganger ser jeg ikke kø ved noen ladere samtidig med at andre – Tesla- står ledige? Det kan ikke være optimal ressursutnyttelse, hverken for selve utbyggingen, driften eller brukerne?

Bygg infrastruktur der folk har annet å gjøre mens de venter. Det må da være samfunnsøkonomisk «sløsing» at folk står eller sitter og spiser pølser og is for å få tiden til å gå mens bilen lader, istedenfor at de foretar seg noe de likevel skal bruke tid på? Spør Transportøkonomisk institutt. Det må være betimelig å spørre seg om ikke bensinstasjoner, akkurat som hestedrosjene en gang var det, er en utdøende næring når grunnlaget for etableringen av drivstoffpumpene blir borte?

Vær sikre på at ikke det kommer alternative og bedre energikilder for slike transportmidler i de neste tiårene Det snakkes om hydrogen, gass, solceller på taket/i lakken, og hva med fisjon-/fusjonsenergi?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.