Elkjøps norgessjef Fredrik Tønnesen ønsker Amazon velkommen i et DN-innlegg 6. august. Men hva skulle han ellers si?

Den globale handelskrigen treffer nå Norge. Internettgigantene fra USA står mot Tencent, Alibaba og Bytedance fra Kina. Krigsmetaforisk er dette stormakter med enorme militærbudsjetter og aggressive erobringsstrategier.

Det seneste digitale slaget står om USAs forbud av kinesiske TikTok. Kina forbyr allerede en rekke amerikanske selskaper. I midten trues Europa av digitale invasjonsstyrker fra øst og vest. Mens andre regioner bygger nasjonale markeder med selskaper som tar posisjoner globalt, er EU er opptatt med brexit, skattepolitikk og personvern.

Norske styrerom har kundeorientering, digitalisering og raskere fornyingstakt på agendaen. Schibsted, XXL, Norgesgruppen og Telenor er eksempler på selskaper som har kommet langt. Men hver for seg er de som små mygg i møtet med stormaktene. Samarbeid bør bli konkurransefortrinnet i Norge, med en konkurransestrategi basert på nettverksøkonomi, økosystemer og stordriftsfordeler. Løsningen kan ligge i å dele data nasjonalt og bygge tjenester på tvers av norsk varehandel slik at vi etablerer en seriøs inngangsbarriere til Norge. Det blir et attraktivt alternativ til Amazons «vinneren tar alt»-scenario.

Ja, krigsmetaforer er uvant. Men et ytre fiendebilde kan gi motivasjon til å besvare spørsmålet: Hvordan kan vi jobbe sammen for at overskuddet fra verdiskapingen blir i Norge fremfor Silicon Valley og Beijing?

For å redde norske arbeidsplasser må vi gjøre felles front i den globale handelskrigen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.