DN omtalte 15.07.21 NHOs undersøkelse om covid-19 og konsekvenser for bedriftene. Denne viste blant annet at 44 prosent av NHO Transports medlemmer anså markedssituasjonen som dårlig.

NHO Transport organiserer bedrifter innen persontransport på land, og det er nok turbussaktørene som har vært mest negative. Sommeren er høysesong for denne bransjen, som da er engasjert for å kjøre utenlandske turister på rundturer i Norge eller på kortere sightseeing-runder.

De utenlandske turistene har uteblitt både denne og forrige sommer. Pensjonistgrupper, idrettslag, korps og bedrifter har heller ikke bestilt turer de siste 17 måneder. De fleste turbusser er dermed parkerte og faller raskt i verdi. Sjåførene er permitterte eller overført til rutekjøring. Kompensasjonsordningen dekker ikke alle faste kostnader og dermed utvannes både likviditet og soliditet veldig raskt.

Selv om ulike smitterestriksjoner modereres, er utsiktene lite lovende de neste ti måneder. Utenlandske turister vil neppe vende tilbake til Norge før sommeren 2022, og turbussnæringen vil dermed ha behov for støtte frem til neste sommer.

Uten videre støtte vil turbussbransjen bli sterkt redusert, noe som vil gå utover beredskapen. Turbussene tar hånd om passasjerene ved togstans eller stengte flyplasser, og de er viktige ved evakueringer. Færre norske turbusser vil også medføre at det ordinære markedet vil bli overtatt av utenlandske aktører, og Norge går dermed glipp av viktige arbeidsplasser, skatte- og avgiftsinntekter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.