I et intervju med DN 11. juni forklarer Irene Synnøve Måsøval, direktør for Fornebubanen, at det er «helt umulig å si hvilket fjell vi støter på». Da er det selvsagt fullt ut forståelig at det blir store overskridelser.

Les også: Mener ingen vet hvor mye Fornebubanen vil koste

Men det er ikke riktig at det er umulig å si noe om fjellkvaliteten der tunnelen skal gå.

Hele Fornebubanen går gjennom Oslo-feltet, som er blitt studert i detalj siden tidlig 1800-tallet, og vel må sies å være landets best kartlagte geologiske provins. Derfor har geologene egentlig en god forståelse for hva slags fjell ingeniørene vil støte på, og ikke minst hvilke komplikasjoner som kan oppstå.

Dertil kommer at geologene har en rekke geofysiske verktøy som kan gi god kunnskap om undergrunnen.

Ikke nok med det. Norge er «verdensmestre» i boring, og det kan bores både vertikalt, på skrå og horisontalt langs den planlagte traseen.

Det vi opplever gang på gang er at «samfunnet betaler for dårlig forarbeid gjennom tap av liv og gjentatte milliardsprekker ved bygging av vei og bane» (DN 4. mai). Det er på tide at utbyggere i så store prosjekter er sitt ansvar bevisst og undersøker grunnforholdene grundig før det utarbeides kostnadsestimater, og – ikke minst – prosjektene vedtas på sviktende grunnlag.

Men da må det investeres i moderne teknologi.

Det koster å være godt forberedt. Men nå vet vi at det koster enda mer å være dårlig forberedt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.