I Jan Petter Sisseners kommentarer i DN 19. juni «Jeg gråter blod hver gang et norsk selskap selges ut» er hypotesen hans enkel: Norske selskaper kjøpes opp. Og så forsvinner de.

Men er det egentlig så enkelt?

Tietos overtagelse av Evry er artikkelens hovedeksempel, men andre tilfeller, som Microsofts oppkjøp av Fast Search and Transfer og Ciscos av Tandberg blir også trukket frem. Er det slik at disse selskapene egentlig har forsvunnet fra Norge? Tvert imot, så mener vi at disse eksemplene og oppkjøpene av norske selskaper har gitt muligheter for at norsk teknologi eksporteres globalt og gitt begrepet «innovasjonslandet Norge» betydning.

I the American Chamber of Commerce in Norway, forstår vi godt at den norske økonomien er i endring. Energisektoren forblir viktig i årene fremover, men det er kritisk at landet utvikler kompetanse på ytterligere områder. Gjennom disse oppkjøpene har verdens fremste teknologi-giganter tatt i bruk norsk teknologi på verdensbasis, etablert hundrevis jobber hjemme og utviklet den internasjonale kompetansen som kreves for å grunnlegge den neste Tesla eller Facebook.

Det er riktig at navnene endrer seg og at de oppkjøpte selskapene blir en del av en større, internasjonal organisasjon, men det er på ingen måte tilfelle at disse selskapene har forsvunnet. Disse overtagelsene har lagt ned grunnlaget for en tryggere økonomisk fremtid og forbedret Norges konkurranseevne både i Europa og globalt.

Og det trenger man ikke å gråte blod for.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.