I DN 4. januar kommer Erik Bern, konserndirektør i Arcus asa og styreleder i Emballasjeforeningen, med et svar på mitt innlegg publisert lillejulaften. Kort oppsummert påsto jeg at emballasje til leketøy og elektronikkprodukter har et stort potensial for optimering.

Erik Bern tolker det dessverre dit hen at jeg synes hele emballasje-bransjen «sitter med hendene i fanget». Da har jeg ikke vært treffsikker nok i mine ordvalg. Jeg er selvfølgelig klar over at både Emballasjeforeningen, Grønt Punkt, FoU-miljøer, leverandører og designere daglig og systematisk jobber for å gjøre verdikjedene mer sirkulære og bærekraftige.

Det er lett å trekke frem gode eksempler på optimeringsarbeid i tråd med de prinsippene Bern trekker frem: Ringnes’ slanking av pet-flaskene med 2,6 gram. Bamas blåbæremballasje som både har gitt en mer effektiv logistikk og redusert CO 2-utslipp med nesten 50 prosent. Orklas Klar-serie som bruker emballasje produsert av gjenvunnet plast.

Men jeg vil fortsatt hevde at mitt hovedbudskap står støtt: Leketøy- og elektronikkbransjen kan – om de vil – med de velkjente optimeringsprinsippene nevnt ovenfor – gjøre sine emballasjeløsninger bedre både for miljøet og for forbrukerne.

Vi jobber daglig for både store firmaer og små gründere. De har alle sine unike utfordringer på veien mot det optimale emballasjesystemet. Men felles for de alle er et brennende ønske om å forbedre seg.

Jeg vil ikke forvente noe mindre ambisiøst av en leketøysgrossist.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.