Stortinget utpekte forleden Knut Arild Hareide og Sveinung Rotevatn til Norges to nye «ladejarler». Både samferdselsministeren og klimaministeren har nemlig fått beskjed om å sørge for at det finnes et bedre hurtigladetilbud langs veiene for elbilene enn i dag.

Stortinget har nylig vedtatt at regjeringen skal «sikre utbygging av en helhetlig infrastruktur for null- og lavutslippskjøretøy», som en del av behandlingen av Rotevatns klimaplan.

Thor Egil Braadland
Thor Egil Braadland

Dette vedtaket er viktig. Det betyr ikke at det er snakk om noen få ekstra ladere i de aller tynnest befolkede distriktene. Det er snakk om å «sikre utbygging av en helhetlig infrastruktur».

En annen grunn til at dette haster er at stadig flere av dem som kjøper elbil ikke kan lade hjemme.

Det er en marsjordre om mange flere ladere, og et klart signal om at dette ikke kan overlates til markedet alene. Hareide og Rotevatn må nå sette seg ned med Statens vegvesen, Nye Veier, ladeoperatørene og Enova for å finne ut hvordan denne jobben kan gjøres bedre enn i dag.

Det er en jobb det haster med. Snart er det 400.000 elbiler på norske veier. Bare i år kommer det nærmere 100.000 flere elbiler på veiene. Allerede i dag opplever elbileiere kø, venting og irritasjon på mange ladeplasser.

En annen grunn til at dette haster er at stadig flere av dem som kjøper elbil ikke kan lade hjemme. Man regner at rundt tre av fire kan lade hjemme, og det er de som kan lade hjemme som har kjøpt elbil først. Det betyr fare for at behovet for å lade langs veiene øker enda raskere enn veksten i elbiler. Et helhetlig ladetilbud må derfor sikre at også nye bileierne får strøm når de trenger det.

Mange spør om det egentlig er et politisk ansvar å sørge for at det ikke er ladekø. Grunnen til at Stortinget har gitt regjeringen marsjordre er todelt.

Det ene er at Stortinget tidligere har sagt at innen 2025 skal alle nye biler som selges være nullutslippsbiler, i praksis elbiler. Det er et politisk mål, som betyr at det vil finnes rundt én million elbiler på veiene i 2025.

Etter dette vil det hvert år komme rundt 150.000 nye elbiler på norske veier. Siden elbilsalget er politisk bestemt, har Naf lenge argumentert for at det også må være et politisk ansvar å ha en god nok ladeinfrastruktur på plass. Det har det ikke vært før nå, etter at Naf fikk kjempet dette inn i Stortingets behandling av klimameldingen til Rotevatn.

Det andre er nettopp at regjeringens klimamelding ikke inneholdt noen synlige spor av ambisjoner om lading for elbiler. Naf har derfor jobbet for å få stortingspartiene til å gjøre den jobben som regjeringen ikke gjorde.

Nå har regjeringen fått marsjordre om å sikre at lading av elbil blir like tilgjengelig som å fylle tanken på en tradisjonell bil. Vi forventer at regjeringens to nye «ladejarler» tar tak i dette raskt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.