Marius Holm og Zero er gode støttespillere i arbeidet med å etablere et CO2-fond for næringstransporten. I sitt innlegg i DN 4. februar skriver Holm at det trengs et nytt klimavirkemiddel i transportsektoren, og at et CO2-fond med forpliktelse fra næringslivet er det beste alternativet. Der er vi helt enig. Men det er ikke riktig at vi startet arbeidet med et CO2-fond fordi vi fryktet firedobling av CO2-avgiften.

Ideen ble unnfanget i 2015, i NHO og LOs arbeid med felles innspill til ny nasjonal klimaforpliktelse for 2030. Transportsektoren peker seg ut og må ta de største utslippskuttene fremover, men det mangler virkemidler i næringstransporten. CO2-avgiften er viktig, og setter en pris på utslippene. Men avgift alene kan ikke halvere transportutslippene på ti år.

Dersom vi bruker inntektene fra avgiften til å kutte utslipp kan vi komme nærmere målet. 25 organisasjoner står klar til å forhandle med regjeringen og forplikte oss til utslippskutt. Ballen ligger hos Elvestuen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.