Vinmonopolet skal naturligvis ikke overta flyplassalget (DN 6. januar). Taxfreesalget tukler til samferdselsfinansiering, ruspolitikk og klimapolitikk og bør nedlegges.

Det er ikke så mye tull i norsk klimapolitikk. Men en viktig utfordring for menneskeheten fremover er hva vi skal gjøre med den voksende flytrafikken, for øyeblikket tre prosent av globale klimagassutslipp. Det diskuteres om problemet skal angripes med stigma, med CO2-avgifter på drivstoff eller andre flyavgifter, eller om den lar seg redde av energieffektivisering, biodrivstoff eller elektrifisering.

Det som er åpenbart tullete er at vi forkludrer incentiver og prisbildet med solide handleposer. Vi får håpe at folk ikke reiser – kanskje på arbeidsgiveres og skattebetaleres regning – for å få skattefri alkohol. Men det er et faktum at noen hundrelappers avslag på et halvt dusin (!) vinflasker er nok til å eliminere effekten av ganske høye karbonavgifter.

Elimineringen kan komme som et betimelig og velkomment klapp på skulderen til rusbekjempelse. Det gir jo ingen mening å bekjempe drukkenskapens forbannelser på en måte som holder vinkjelleren åpen for flyvende.

Alternativt kan elimineringen gjøres provenynøytral ved å redusere alkoholavgiftene tilsvarende. Den løsningen vil også redusere svenskehandel og skattemotivert biltrafikk og gi en håndsrekning til høyt skattede Vestlandet og Sørlandet.

Det sier seg selv at flyplassene våre skal finansieres på andre måter.

Forleden fikk forresten en medreisende en flaskepose i hodet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.