I lederartikkelen 15. november gir DN full støtte til at biodrivstoff får full veibruksavgift fra nyttår. Avisen angir tre grunner for å fjerne dagens avgiftsfritak.

For det første ønsker DN å bli kvitt palmeoljebaserte produkter. Når fylkeskommunene bestiller busstjenester, stiller de vanligvis krav om at drivstoffet skal være palmeoljefritt eller tilfredsstille EUs bærekraftskriterier. Busselskapene må dokumentere at disse kravene etterleves. Veibruksavgiften vil ramme alle typer biodrivstoff.

For det andre hevder avisen at tunge kjøretøy med biodrivstoff bør betale avgift fordi de bidrar til «kø, støy, slitasje og helse- og miljøskadelige utslipp». Dette gjelder faktisk også elbiler. Disse slipper alle avgifter, noe som gir staten et inntektstap på 10.000 kroner per tonn i reduserte CO2-utslipp. Tilsvarende inntektstap ved fritak for veibruksavgift på biodrivstoff utgjør kun 1358 kroner.

For det tredje mener DN at brukerne av biodrivstoff har råd til å betale veibruksavgift. For bussnæringen havner mesteparten av regningen hos fylkeskommunene, som allerede har svært stramme budsjetter. Avgiftsøkningen vil gjøre det dyrere for fylkeskommunene å nå klimamålene, og de kan bli tvunget tilbake til autodiesel på bussene.

Bussene er ikke en del av kø- og miljøutfordringene. Det er tvert imot en del av løsningen. En buss kan erstatte inntil 50 personbiler.

Nyere busser har langt lavere NOx-utslipp enn en personbil, og ved bruk av biodrivstoff reduseres CO2-utslippene med opptil 80 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.