Vi trenger et nytt klimavirkemiddel i transportsektoren. Hvis vi ønsker et effektivt CO2-fond, der næringslivet forplikter seg til tøffe klimamål, må det reelle forhandlinger til, ikke stortingsvedtak som deler ut seieren på forhånd.

NOx-fondet fungerte fordi man først vedtok avgiftsøkning, deretter forhandlet om alternativer.

Skal staten oppnå noe, må den ha både pisk og gulrøtter med seg til forhandlingene med NHO. Næringslivet kan levere, men hvor langt strekker de seg når nedsiden er null?

På Granavolden ble nedsiden null. Flertallsregjeringen garanterer null avgiftsøkning på veitransport.

NHO startet arbeidet med CO2-fond den gang de fryktet firedobling av CO2–avgift. De ville strukket seg langt for å slippe. Nå kan NHO lene seg tilbake og si: Hvor mye vil staten betale? Det er staten som har en forpliktelse til å kutte utslippene.

Med andre ord: Et stortingsvedtak om CO2-fond må begynne med at man styrker regjeringens forhandlingsposisjon, ikke med at man svekker den.

Et CO2-fond med forpliktelse fra næringslivet er det beste alternativet, men ting må skje i riktig rekkefølge, og regningen bør ikke sendes til andre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Eva Grinde: Personlighetstester har minimal verdi og kan sammenlignes med horoskoper
07:40 Min
Publisert: