I motsetning til hva Iver Bragelien sier i sin kommentar i DN 10. september, «Langsiktig karriere viktigere enn kortsiktig bonus for likestilling?», er bonus ikke direkte regnet ut som en erstatning for manglende overtid, men den henger normalt sett sammen med hvor mye penger en henter inn for selskapet.

I mange kunde- og porteføljedrevene næringer, som frontfinans, er det størrelsen og kvaliteten på porteføljen som er avgjørende for både bonus og karriereutvikling.

Når porteføljeansvar er individuelt organisert, betyr det ofte at dette forholdet legger stort press på den ansatte for å alltid være tilgjengelig for bedriften og kunden.

Et funn i rapporten Core-forskerne har laget på oppdrag fra Finansforbundet, er at en del kvinner kommer tilbake etter endt permisjon og ser at kunder enten har forlatt selskapet eller er blitt overført til en annen kollega. Dette oppleves som demotiverende i en bransje hvor i enkelte tilfeller bonus utgjør en stor del av inntekten. Vi i Finansforbundet ser på det som en hindring for mulighetene for at kvinner fortsetter i og lykkes innenfor frontfinans.

Vi ønsker at finansbransjen må eksperimentere for å tilpasse arbeidslivet til dette århundret. En kollektiv organisering av kundeansvar vil gi mer fleksibilitet i arbeidsdagen og bidra til at kundedialogen fortsetter. Også når enkelte tar ut foreldrepermisjon.

Det er en stor kamp om de beste hodene i dag, og hvis finansbransjen ikke tar innover seg disse endringene, så er vi redd for at næringen går tapende ut.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.