I en replikk i DN 20. november betviler Jarle Hammerstad i Virke de uavhengige leverandørenes ønske om konkurranse i dagligvaremarkedet. Det ser ut til at Hammerstad og Virke glemmer at både dagligvarekjedene og merkevareleverandørene lever av å imøtekomme forbrukernes ønsker og behov. Merkevareleverandørenes innovasjon, konkurransekraft og verdiskaping avhenger av hvor godt de lykkes med å oppnå forbrukernes gunst.

De tre dagligvarekjedene i Virke – altså Norgesgruppen, Coop og Bunnpris – og hundrevis av små og store merkevareleverandører har tilsynelatende samme ønske: Økt konkurranse i butikkhyllene. Utfordringen er at de få, store dagligvarekjedene kontrollerer markedet og begrenser antall uavhengige leverandører som får slippe til i hyllene. I økende grad erstattes uavhengige merkevarer med kjedenes egne varer (EMV).

Et av de viktigste motivene kjedene har for å prioritere sine egne merker, er å forsterke forhandlingsmakten overfor de uavhengige leverandørene. Egne merker brukes altså ikke bare for å tilfredsstille forbrukerne. De brukes som et strategisk verktøy for å styrke kjedens kjøpermakt, og dermed deres egen inntjening. Det de uavhengige leverandørene ber om, er å få konkurrere på like vilkår med kjedenes egne merker.

Det er en utfordring at debatten om kompliserte konkurransefaktorer forenkles og farges av partsinteresser. Virke bør imidlertid merke seg Stortingets enstemmige vedtak: «EMV må ikke få en så dominerende stilling at de presser ut andre aktører og hindrer innovasjon.»

Vi følger spent med på hvordan næringsministeren vil følge opp Stortingets klare føring i denne saken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.