Engasjementet for å oppheve skjenkestoppen er stort nå. Dessverre er det færre som engasjerer seg for å åpne kulturarenaer. Orkester- og teatersaler har i pandemien i svært lite grad vært arenaer for smittespredning. Likevel rammes vi hardt av tiltakene. Innføring av koronasertifikat må på plass nå.

Harald Furre
Harald Furre (Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix)

Pandemien er urettferdig. Som å rulle terningen i ett brettspill er det tilfeldighetene som avgjør om man blir berørt eller ikke. Noen bransjer har opplevd omsetningsrekorder, mens andre er blitt rammet fra første tiltak.

I Kilden, en av landets største musikk- og scenekunstvirksomheter, har vi klart oss greit økonomisk gjennom to år med tiltak og nedstengninger. Engasjerte kunstnere og kulturarbeidere har planlagt, forberedt og produsert innhold som ennå ikke er blitt vist for publikum. Det tærer på. Vi får ikke utført vårt samfunnsoppdrag.

Som eneste europeiske land innførte norske myndigheter nasjonal skjenkestopp, rett før julebordsesongen satte inn for fullt. Nå samler utelivsbransjen seg og ønsker muligheten til åpne kranene igjen. Det er et opprop vi i Kilden har stor sympati for.

Mange i kulturbransjen er slitne av å produsere innhold som må spilles for tomme saler eller aldri spilles i det hele tatt. Regjeringen må snarest mulig la oss åpne dørene til landets kulturinstitusjoner, store som små. Eventuelle tiltak må være målrettede. Vi kan ikke gå videre med nok en bred og ukritisk nedstengning av kulturbransjen uten å vite om tiltakene har nevneverdig effekt.

Enten det er en liten enmannskonsert på den lokale puben eller et fulltallig symfoniorkester, er det et støtteapparat av fagfolk rundt. Også for kulturbransjen er forutsigbarhet viktig, og med stadige endringer står vi i fare for å miste både fagfolk, motivasjon og ikke minst publikums tillit.

Kompetansesenteret Brak laget nylig en oversikt over nåværende og tidligere tiltak. Listen er like lang som den er forvirrende. Stadige endringer i antall publikummere, sittende eller stående, med eller uten alkohol, er et sannhetsvitne på hvor vanskelig og utmattende det er for bransjen å navigere i et stadig skiftende smittevernlandskap.

I Stavanger er det allerede politisk flertall for å innføre koronasertifikat slik at kultur og uteliv kan åpne opp igjen, men det lar seg ikke gjøre uten støtte fra nasjonale myndigheter.

Forsvinnende få smittetilfeller kan spores til kulturarrangementer med smitteverntiltak.

Selv om vaksine tydeligvis ikke beskytter fullt ut mot omikron, må verden gå videre for de vaksinerte. Og kulturlivet må få leve igjen.

Regjeringen må snarest mulig la oss åpne dørene til landets kulturinstitusjoner, store som små.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.