Når verden rundt oss nå endelig ser ut til å kvitte seg med kontantene for alvor, er det en omstilling der vi nordmenn så absolutt kan hjelpe til med å vise retningen. Før koronaviruset gjorde sitt inntog, utgjorde kontanter som betalingsmiddel i Norge bare tre prosent av alle betalingstransaksjoner når vi måler etter antall. Til sammenligning utgjorde kontanter 74 prosent av alle transaksjoner i Tyskland.

Vi ser nå noen klare utviklingstrekk på betalingsfronten. Bruken av det vi kan kalle mobile lommebøker og smarte digitale betalingsløsninger øker. Ifølge The Paypers er det ventet at den globale veksten i betalinger med mobile lommebøker vil vokse med 50 prosent i år.

For den Vipps-lignende lommeboken Venmo har antall nedlastinger på kort tid økt med 16,5 prosent og for betalings-appen Square´s Cash med 20,1 prosent.

På samme tid steg antall nedlastinger i den verdensomspennende betalingstjenesten PayPal med hele 32,3 prosent.

I Tyskland har kontanter inntil nylig vært det dominerende betalingsmiddelet i varehandelen. Nå har bruken av kort eksplodert. I en undersøkelse fra Bundesbank oppga 43 prosent at de har endret sine betalingsvaner som følge av pandemien, og 69 prosent oppgir at de nå er mer tilbøyelige til å betale med kort.

Irland har også hatt en høy andel av kontantbruk. Nå utvikler irene seg i samme retning som tyskerne. Da McDonalds åpnet igjen etter nedstengningen i mars, ble kundene oppfordret til å betale kontaktløst. Og Ikea aksepterer nå kun kort og andre former for kontaktløs betaling.

Under pandemien har netthandelen økt kraftig. Det har bidratt til ytterligere økning i kontaktløs betaling. Ifølge Salesforce Shopping Index Q1, økte omsetningen i den globale netthandelen med 20 prosent i første kvartal, mens den i samme periode i fjor hadde en vekst på 12 prosent. Amazon økte salget i denne perioden med 26 prosent, og her hjemme har Kolonial.no opplevd en så kraftig vekst at de har måttet øke bemanningen.

Det er all grunn til å tro at denne utviklingen vil fortsette. Smarte digitale betalingsløsninger, kombinert med en sikker og effektiv elektronisk id, som BankID, er en naturlig kombinasjon som blir enda mer avgjørende for å lykkes. På dette området er vi langt fremme i Norge.

Vi beveger oss inn i det vi kan kalle en tilkoblet økonomi når det gjelder hvordan vi spiser, shopper, betaler, reiser, kommuniserer, jobber, har det gøy – og hvordan vi forholder oss til banken. Ny livsstil får mange til å velge nettbaserte alternativer. De er enklere og gir mindre friksjon enn tilsvarende fysiske. Etter at myndighetene påla folk å holde seg mest mulig hjemme av smittevernhensyn, har det for eksempel vært en eksplosjon i hjemlevering som en del av netthandelen.

Mange prøver nå ut nettbaserte løsninger som ikke engang kunne skimtes på radaren for noen få måneder siden. Farmasiet.no er et eksempel på det. Koronasituasjonen gjør at nettapotek og hjemlevering av medisiner er høyaktuelt.

Berit Svendsen
Berit Svendsen (Foto: Gorm K. Gaare)

Før krisen inntraff, laget vi i Vipps noen estimater for økningen av kontaktløse betalinger i butikk her i landet. Vi tippet at 50 prosent av alle kortbetalinger ville være kontaktløse i løpet av første halvår. Allerede i slutten av mars rundet vi 60 prosent. Mastercard meldte 29. april om 40 prosent vekst i kontaktløse betalinger globalt i første kvartal. I starten vokste den kontaktløse betalingen fordi den er enkel og rask. I skrivende stund kan vi slå fast at den i tillegg drives av frykten for smitte.

Denne driveren kom noe uventet, men allikevel såpass sterkt at vi nå kan være ganske sikre på at fremtidens betalinger vil være kontaktløse – enten med kort, mobil eller tingenes internett.

Vi beveger oss nå raskt inn i mobilbetalingenes tiår. At kort tar over for kontanter, er bare første steg på veien. I Norge er denne fasen for lengst passert. De fysiske kortene blir etter hvert å finne inne i smarttelefonene som et logisk kort. Noen systemer vil være NFC-baserte, som Applepay, noen vil være basert på QR-koder, som Vipps.

Når krisen forhåpentlig snart er over, våkner vi opp til et mer digitalt, kontaktløst og kontantløst samfunn. Vi håper dette vil bidra til å skape ny vekst og en ny og enklere hverdag.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.