Dagens Næringsliv skriver 19. mai at 34 selskaper i klesbransjen så langt har gått konkurs under koronakrisen. Handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon Virke tror det bare er begynnelsen.

Vårsesongen ble mer eller mindre avlyst da butikkene så seg nødt til å stenge dørene i mars, og når klærne nå selges til en lavere pris går det utover marginene for (de usikre) månedene vi har foran oss.

Designere som hadde solgt inn plagg, og bestilt produksjon av dem, settes i en økonomisk skvis som potensielt kan bety slutten for flere.

Ikke bare er det synd at forbrukerne får færre unike butikker å velge mellom. Det rammer også vår felles økonomi, og vil for norske designere og merkevarer bety at de vil kunne stå i fare for å miste næringsgrunnlaget sitt.

De fleste merkevareleverandørene i Norwegian Fashion Hub har allerede måttet permittere nær sagt alle ansatte. Basert på det vi hører ser det ut til å være en omsetningssvikt på mellom 45 og 90 prosent i bransjen.

Krisen går utover mange flere enn hver enkelt merkevare. Produksjonsbedrifter, butikkansatte, fotografer og andre yrkesgrupper blir også skadelidende.

Alle i motebransjen rammes av denne krisen. Store, internasjonale kleskjeder som Lindex melder for eksempel en inntektssvikt på nesten 60 prosent i mars. Samtidig kan det virke som en bagatell i en periode der vi fremdeles bombarderes av nyheter om smitte, dødsfall og sviktende verdensøkonomi.

At klær og sko, som det har vært overproduksjon av i mange år, ikke selges i like stor grad som før er kanskje ikke det største problemet akkurat nå.

Men det er faktisk viktigere enn noensinne at vi bruker vår forbrukermakt til å bevare den norske motebransjen, som før krisen inntraff var på vei til å få til noe skikkelig bra. Analyser vi har gjort viser at omdømmet til norsk mote har økt betraktelig de siste to årene.

Den norske moteklyngen har kollektivt forpliktet seg til å jobbe etter FNs bærekraftsmål. Åpenhet, bærekraft, håndverk, kvalitet og innovasjon er nå i kjernen av denne bransjen. Norsk mote er blitt en viktig og fin norsk industri, som igjen bidrar til landets økonomi.

Norske Livid, som nylig fortalte at krisen førte til at 23 av 24 ansatte måtte permitteres helt eller delvis, er et eksempel til etterfølgelse. Med kvalitet og godt håndverk som sine kjepphester lager de plagg som er ment å vare, og ment å repareres etter hvert som de blir slitt.

Norsk mote er tilpasset norske forhold og designet for livet vi lever her. Klimaet og livsstilen setter i enda større grad rammene for hvordan klær brukes her. Nordmenn forventer at designet skal kle en aktiv og moderne livsstil, og samtidig kunne bæres i all slags vær og vind.

De fleste norske designere satser derfor på kvalitet og ønsker at kundene investerer i plagg som varer. Som forbruker kan du derfor føle deg trygg på at du gjør en god investering ved å velge norsk. Samtidig bidrar du til å utvikle og støtte lokalt næringsliv, som igjen fører til økt verdiskaping, arbeidsplasser og skatteinntekter for staten.

Elin Kathrine Saunes
Elin Kathrine Saunes

Uansett om du er moteinteressert eller ei, tipper jeg at du også syns at det er viktig akkurat nå.

Kanskje planlegger du ikke å kjøpe noe i det hele tatt. Men om du først trenger ett plagg eller to i nærmeste fremtid: bær norsk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.