Nina Sundqvists svar på kritikken av Nyt Norge-ordningen er mildt sagt lite tillitsvekkende.

Nyt Norge-ordningen har til hensikt å styrke omsetningen av norske matprodukter. Det avgjørende spørsmålet blir da: Fører merket til at flere forbrukere faktisk velger norske matprodukter i butikken?

I løpet av de ti årene ordningen har eksistert, har ikke Matmerk vært nevneverdig opptatt av å besvare dette spørsmålet. I stedet for å bruke velkjent og holdbar metodikk for effektmåling på linje med kommersielle markedsførere, har Matmerk i årevis brukt tvilsomme indirekte metoder som fører til systematisk overrapportering av merkets betydning.

Kritikken bagatelliseres. «Målemetoder kan alltid diskuteres», skriver Sundqvist. Nei, alt er ikke oppe til diskusjon i metodelitteraturen. Det er ofte grunnlag for å konkludere, når flere forskningsresultater trekker i samme retning. Vi vet at den typen spørsmål som Nyt Norge bruker, fører til betydelig overrapportering.

Matmerk bruker resultatene aktivt i en falsk suksesshistorie som fører Landbruk- og matdepartementet, matprodusentene, Omsetningsrådet og dagligvarebransjen bak lyset.

Det er på høy tid at aktørene som finansierer Nyt Norge-ordningen får den dokumentasjonen de fortjener. Effektene kan forventes å være minimale, for Nyt Norge-merket spiller en fullstendig underordnet rolle på den arenaen som virkelig teller: På emballasjen i butikken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.