DNs sak 28. januar om Bellonas utregninger av hvor store CO2 utslipp flyfrakt av fersk laks fra Norge til Kina gir, må tas alvorlig. Kommentarene der fra Sjømatrådet og Sjømat Norge er for lite offensive etter min vurdering.

En åpenbar bedre miljøløsning er å tilby frossen laks fraktet til markedet med miljømoderne drevne båter. Men markedet forlanger fersk vare, sier Sjømatrådet. Vel, det står ikke skrevet noen sted at den beste smaksopplevelsen av norsk laks får vi fra fersk laks. Tvert imot, vi som har arbeidet med superfrossen laks, vet at frossen kvalitet mer enn matcher den såkalte ferske varen som jo svært ofte ender opp i markedet som gammelfersk.

En distribusjonskjede med fersk fisk er komplisert, dyr og miljøskadelig.

Fryseteknologien har endret seg betydelig, fra et kvalitetsnivå som skapte et omdømme som fortsatt belaster frossen fisk. Dagens moderne fryseteknologi resulterer i gourmetkvalitet. Superrask innfrysing umiddelbart etter slakt, i svært lave temperaturer, sprenger ikke laksecellene, men beholder ferskkvaliteten og er i realiteten den mest reelle ferske vare som konsumenten kan tilbys.

Sjømatrådet er inne på det i DN: «Det er den norske sjømatnæringen som har skapt bildet av at fersk laks er så mye bedre enn frossen. Det er en preferanse det er fullt mulig å endre», uttaler Asbjørn W. Rørtveit. Nemlig, det er dette som er utfordringen for næringen. Det hjelper lite at laks er litt mindre miljøbelastende enn biff.

Sjømatnæringen må bygge sin egen plattform og skape preferanse for en bedre miljølaks enn dagens ferske. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.