Det norske meierimarkedet er i en negativ utvikling. Da hjelper det ikke at Tine i Dagens Næringsliv 12. januar forsøker seg på omskriving av historien. Løsningen for det norske meierimarkedet er mer konkurranse, ikke at Tine har monopol.

Dagens rammevilkår for osteproduksjon i Norge gir fordeler for Tine og utenlandske osteprodusenter. Dersom Synnøve Finden får rettferdige rammevilkår, vil vi kjøpe mer norsk melk, åpne meieriet på Tolga og sørge for at det produseres flere spennende norske osteprodukter, slik at forbrukerne kan velge disse, fremfor å handle utenlandsk ost. Det er bra for norske bønder og norske forbrukere.

Synnøve Finden er en helnorsk utfordrer til Tine i ostemarkedet. Vi har meierier i Namsos og Alvdal. Det er derfor meningsløst at Tine påstår at vi bidrar til sentralisering. Dersom vi ikke hadde overtatt meieriene som Tine valgte å legge ned, hadde arbeidsplasser og verdiskaping gått tapt i distriktene.

Det er heller ikke riktig at vi i Synnøve Finden har sikker tilgang på tilstrekkelig norsk melk. Det er umulig for oss å starte med flytende meieriprodukter, ettersom vi ikke er garantert mer enn 15 millioner liter melk i året.

Tine ønsker ikke konkurranse i meieri- og ostemarkedet. Problemet er at de skjeve rammevilkårene som Tine ønsker å forsterke, har ført til økt import av utenlandsk ost, nedleggelse av norske melkegårder og meierier, samtidig som innovasjonen og produktutviklingen er for dårlig.

Tine kan ikke få gjennomslag for å fjerne konkurransefremmende tiltak. Tiltakene må forsterkes, ikke reduseres eller fjernes.

Tine mottar for øvrig 1,2 milliarder kroner årlig fra prisutjevningsordningen, mens de øvrige konkurrentene får cirka 200 millioner kroner, og 180 millioner av disse er konkurransefremmende tiltak. Da er det på tide å tenke nytt.

Regjeringen er i innspurten med å gjennomgå prisutjevningsordningen. Dersom den ønsker at norske bønder skal selge mer melk, at forbrukerne skal få flere og spennende produkter, og at importen fra utlandet reduseres, bør de ikke lytte til Tine. Den bør sørge for at helnorske konkurrenter i ostemarkedet blir gitt muligheten til å konkurrere. Tiden er inne nå, før det er for sent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.