I fredagens børskommentar i DN går Thor Chr. Jensen til angrep på Grandiosa. Utbruddet kommer som et resultat av en analyse gjennomført av DNB Markets. Jensen skriver blant annet at «Stein Erik Hagens milliardformue henger på en klump med våt deig og noe kjedelig kjøttdeig». Han skriver også: «Det er jo nesten så man ikke tror det er sant. 5,3 kilo per nordmann per år av en pizza som, la oss være ærlige, nærmest er uspiselig».

Hans karakteristikker faller på sin egen urimelighet. Personlige smakspreferanser i en børskommentar er ganske spesielt, og at han gjør seg til smaksdommer over et produkt som det spises over 25 millioner enheter av årlig, viser en elitistisk holdning som hører fortiden til.

… at han gjør seg til smaksdommer over et produkt som det spises over 25 millioner enheter av årlig, viser en elitistisk holdning som hører fortiden til

Jensen kommer også med direkte feilaktige påstander, blant annet: «Meglerhuset påpeker at Orklas frossenpizzaer har en betydelig konkurransefordel via subsidier og toll».

Orklas frossenpizzaer har ikke «noen betydelig konkurransefordel via subsidier og toll». Orklas pizzaer møter full konkurranse på like vilkår i forhold til import. Orkla har selv import av deler av sin portefølje (Pizzabakeriet). Konkurransen er knallhard, det har den vært i mange år.

Opplysningene om konkurransefordel baserer seg på feil grunnlag. Tollen på pizza med kjøtt ved import til Norge fra EU er 5,76 kroner per kilo, ikke 32 kroner. Tollen for pizza uten kjøtt er lavere og avhengig av innholdet av mel og ost. Disse tollsatsene er bundet i EØS-avtalen.

Norskprodusert pizza mottar ikke «subsidier», men er omfattet av et system der det gis en råvarepriskompensasjon for innhold av norsk ost og kjøtt. Produsentene skal ikke ha en råvareprisulempe i forhold til utenlandske produsenter. Dette er en del av den norske landbrukspolitikken og omfatter en rekke varer, såkalte RÅK-produkter. Tollsats og eventuell råvarepriskompensasjon utligner kun råvareprisforskjellene og gir full konkurranse på det norske markedet.

Norske råvarer skal være konkurransedyktige på pris og kvalitet. Hvis ikke vil vår norske produksjon tape konkurransen mot importerte ferdigvarer før vi har kommet til startstreken.

Alternativet er at vi kan importere mer fra våre egne fabrikker utenlands. Orkla satser på norsk pizzaproduksjon, norske arbeidsplasser og norske råvarer. Vi investerer nå over en halv milliard på Stranda i en utvidet pizzafabrikk.

I ni av ti kategorier møter Orkla internasjonal konkurranse i Norge. Internasjonale giganter, med langt større produksjonskapasitet enn oss, er på plass og har solide markedsposisjoner. At Orklas merkevarer klarer seg godt mot «Goliatene» i vår bransje kommer som følge av mange års systematisk arbeid med merkevarebygging og produktutvikling, samt forståelse av norske forbrukeres vaner og ganer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.