De ti eksemplene nedenfor løser enten nyoppståtte problemer eller forbedrer eksisterende løsninger tilpasset dagens krisesituasjon. Eksemplene kan knyttes til hver av de innovasjonsområdene som rammeverket Doblins Ten Types of Innovation beskriver, og tydeliggjør de ulike måtene et selskap kan innovere på.
1. Nordic Choice Hotels
Forretningsmodell: måten du tjener penger på.
Som følge av internasjonale reiserestriksjoner ble det en sommersesong med stor reduksjon i antall turister, samtidig som nordmenn satt med avlyste reiseplaner. Nordic Choice Hotels lanserte sine tilbud på «ubegrenset tilgang til hotell i ferien» og klippekort på ti overnattinger som et alternativ, og inntektskilden har gitt en ekstrainntekt på nesten 25 millioner kroner (per 31. mai).
2. Learnlink og CodeandGo
Nettverk: måten du samarbeider med andre for å skape verdi.
De to EdTech oppstartsselskapene CodeandGo og Learnlink koblet seg sammen da pandemien satte begrensninger for CodeandGo sine fysiske programmeringskurs. Learnlink sin digitale læringsplattform kunne enkelt digitalisere tjenestene til CodeandGo, slik at de kunne fortsette sin drift og Learnlink fikk økt sitt tjenestetilbud.
3. The Global Hack
Struktur: måten du organiserer dine ressurser på.
The Global Hack har mobilisert over tolv tusen frivillige mennesker fra over 100 land til å løse koronarelaterte utfordringer. Selskapet organiserte over 40 #Hackthecrisis arrangement, samlet team, og satte de opp med mentorer og eksperter fra både offentlig og privat sektor. Per i dag har selskapet stått for organiseringen av over 5000 ideer og prosjekter.
4. Nyby
Prosess: måten du gjør ting på.
Gjennom sin plattformløsning har Nyby forenklet kundens arbeidsprosess med intern og ekstern koordinering av ressurser. Løsningen var rettet mot kommunale helse- og omsorgstjenester, men pandemien førte til et økt bruksområde hvor tjenesten i dag bukes som et strategisk verktøy til beredskapsplanlegging av over 50 kommuner.
5. Obos Deleie
Produktytelse: produktets/tjenestens funksjoner og egenskaper.
Rekordhøye boligpriser gjør det vanskelig for førstegangskjøpere å komme seg inn på boligmarkedet, og selv om pandemien forårsaket en kortere periode med lavkonjunktur, stabiliserte boligprisene seg raskt igjen. Obos Deleie er en tjeneste som lar deg kjøpe en del av boligen og leie resterende. Tjenestefunksjonen var relevant fra før, men behovet for flere slike løsninger vil øke i tiden fremover.
6. Microsoft Teams
Produktsystem: komplementære produkter og tjenester.
Da hjemmekontor ble den nye normalen, ble det en økt etterspørsel etter videokonferansetjenester. Det var Microsoft Teams som tok høyest andel av bedriftsmarkedet, med en total brukervekst på 894 prosent. Ekspertene peker på Microsofts produktsystem som lar kunden velge blant selskapets tjenester og 542 eksterne applikasjoner, slik at de kan sette sammen en løsning tilpasset sitt behov.
7. Ordr.no
Service: måten du gir kundene service.
Ordr.no er et norsk oppstartsselskap som lar restaurantkunder bestille og betale på nett. Løsningen gjør at restauranter kan følge helseforskriftene og myndighetens retningslinjer, slik at de kan holde åpent under pandemien. Samtidig har restaurantkundene opplevd økt kundeservice gjennom redusert ventetid og servitørene frigjør tid til annen verdiskapende service. Ordr.no har forbedret eksisterende løsninger og vært avgjørende for restaurantenes overlevelse under pandemien.
8. Brakkesyke 2020
Kanal: måten du leverer tjenestene og produktene du tilbyr.
Musikkutøvere har opplevd en stor nedgang i inntekter på grunn av koronarelaterte konsertavlysninger. Brakkesyke 2020 er et initiativ som oppfordret artister til å holde konserter på nett gjennom kjente kanaler som Facebook Live. Kanalen mangler betalingsfunksjon og gir dermed ingen gunstig inntektsmodell, men har utvidet publikumsrekkevidden og åpnet opp for å tenke nytt rundt måten Kultur-Norge kan levere fremtidige tjenester på.
9. Foodora
Merkevare: måten du presenterer selskapet og det selskapet tilbyr.
Foodora utvider merkevaren fra levering av mat til å levere «hva som helst» innen en kort tidsramme og til en overkommelig pris. Utvidelsen er en del av Foodora sin strategi om å bli en ledende portal for hjemlevering i Norge. Foodoras håndtering av pandemien har gitt en ordreøkning på 150 prosent og bidratt til at hurtighandel og hjemlevering ikke lenger er forbeholdt de «spesielt interesserte», men er blitt en del av forbruksmønsteret til mange nordmenn.
10. Minecraft
Kundeengasjement: måten selskapet skaper kundeengasjement.
Minecrafts digitale spillverden har skapt stort engasjement under pandemien, hvor brukere verden over har bygget virkelighetsnære kopier de kan samles rundt. Blant annet har studenter deltatt på sine avslutningsseremonier som spillkarakterer, kommuner har invitert sine innbyggere til virtuelle 17. mai-tog, og turister kan dra på omvisning i Stortingsbygget. I mai passerte Minecraft over 200 million nedlastinger totalt, en økning på hele 24 millioner fra i fjor.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.