Erik Solheim velger seg noen vinnere i det grønne skiftet og bruker Netflix som eksempel (kronikk i DN 18. mai). Klimautfordringen er todelt: Det totale forbruket og andelen av forbruket som gir CO 2-utslipp. Internett og all digitalisering som øker effektiviteten i samfunnet, er bra for klimaet.

Det spås at internettet med alle sine herligheter vil forbruke 20 prosent av verdens elektrisitetsproduksjon i 2025. Vel og bra, hvis det bidrar til reduserte utslipp. Men når anslagsvis 70–80 prosent av alle elektroniske data som flyter på nettet er underholdning, blir bildet et annet. Alle bildene og videosnuttene vi sender, Facebook, Netflix og lignende spiser opp det meste av veksten i fornybarproduksjonen fra vind- og solparker.

Et tankekors, også for Solheim?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.