Ut fra tidligere erfaringer stoler jeg som regel ikke på at en størrelse «small» er en «small», ettersom plagget ofte har vist seg å være for stor eller for liten i størrelsen. Å returnere en vare er gjerne kostnadsfritt, så jeg bestiller gjerne samme klesplagg i forskjellige størrelser i samme slengen. På den måten kan jeg ved en senere anledning returnere de plaggene som ikke passer.

Ifølge Invesp (invespcro.com) blir minst 30 prosent av alle bestilte produkter gjennom nettbutikker returnert. Norske undersøkelser viser at de største nettbutikkene ofte har en returandel på opp mot 50 prosent.

Jeg tror ikke virtuelle prøverom blir en realitet her i Norge i morgen, i neste uke eller i løpet av året – men det kommer. Teknologien er der, det handler om å få prisene ned, slik at slike prøverom blir lønnsomme og brukervennlige også for norske nettbutikker.

Men for de fleste nettbutikker handler det egentlig om å bli flinkere til å ta kundens kropp på alvor. For den kommer i tusenvis av varianter, som vi alle vet.

Så hvorfor ikke gjøre som spanjolene – la nettkundene hjelpe hverandre i nettbutikken?

Den spanske motekjeden Zara har tatt i bruk en løsning hvor jeg som kunde kan registrere høyde, vekt og min preferanse og passform på plaggene jeg kjøper, på nettsiden. Ved å lagre disse opplysningene, kan jeg automatisk se prosentandelen kunder som har kjøpt varen i samme størrelse, og ikke har returnert.

Karoline Vogt Hannestad
Karoline Vogt Hannestad

Med automatisk størrelsesanbefaling fra nettbutikken slipper jeg som kunde å dra frem målebåndet, uavhengig hvor jeg befinner meg, og det vil dermed være en større sjanse for at klesplagget sitter slik jeg har sett for meg. Dette fordi andre Zara-kunder indirekte har hjulpet meg ved å dele sin kroppsform – og dermed nettbutikken til økt salg og færre returer.

Det er ikke alltid like lett å måle seg selv hele tiden. Statistikken viser at:

  • 43 prosent av netthandelen blir gjennomført mens kunden er i sengen.
  • 23 prosent handler mens de er på kontoret.
  • 20 prosent er på badet eller i bilen.

Nettbutikkene kan også innføre detaljerte størrelsesguider hvor eksakte mål på produktet og modellen blir oppgitt. Selv om mange nettbutikker allerede praktiserer dette, er det fortsatt forbedringspotensial hos de fleste.

Norske nettbutikker har mye å lære av de internasjonale nettbutikkene, som blant annet Amazon og Ali Express. I tillegg til produktinformasjonen har de gjort det mulig for meg som kunde å etterlate produktanmeldelser og bilder av varen jeg har mottatt. I anmeldelsene av klesplagget skriver ofte brukerne hva deres kroppsmål er, og hvordan de opplever passformen for det respektive plagget.

Med en mer spesifikk beskrivelse av produktet vil kunden føle seg tryggere på avgjørelsen, noe som kan redusere sannsynligheten for retur.

På et mer avansert nivå kan «augmented reality» (AR) være en gyllen mulighet for kunden å se produktet visuelt på seg selv før eventuelt kjøp. Denne teknologien går ut på å kombinere datagenererte bilder med bilder fra virkeligheten.

På denne måten kan jeg som kunde flytte prøverommet inn i min egen stue – virtuelt – og jeg kan se hvordan klesplagget ser ut på en digital versjon av egen kropp.

Selv om dette er et mer avansert eksempel på kundeopplevelse, finnes det allerede nettbutikker som bruker eller tester dette. Tjenesten «PicToFit» har allerede en fungerende løsning og Amazon tok patent på en lignende teknologi i 2018. Ved å legge inn bilder av meg selv, kan jeg teste ut ulike plagg fra kjente merker som blant annet H&M, Zalando og Asos.

Med en slik løsning vil jeg ikke lenger trenge å bestille flere klær i samme størrelse for å så returnere dem som ikke passer.

Alle vil ha færrest mulig retur – som bransjen, som taper penger på returen – men ikke minst vi netthandlere som vil ha en enkel og effektiv handel på nett, uten at det skal være ren bingo om vi får de rette størrelsen «small» når klærne kommer hjem til oss i posten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.