DNs leder 22. august sier «Nei, nei, nei» til Nord-Norge-banen fra Bodø til Tromsø. Skribenten må ha mistet kalkulatoren.

Prosjektet er beregnet til minst 133 milliarder kroner, med 1289 passasjerer per dag. Med renter på tre prosent blir det 8480 kroner per passasjer – altså bare i renter.

Trekkes avdrag, avskrivninger og drift inn med til sammen dobbelt beløp – bare for å ta et tall – blir subsidien 25.440 kroner per reisende.

Det stopper selvfølgelig ikke der, rentene kan gå opp, overskridelser kan komme.

Kanskje ville det være billigere å frakte passasjerene i helikopter, men da mister vi miljøpoenget. Antar vi at norske skattytere i gjennomsnitt bidrar med 130.000 kroner i skatt, kan én skattyter måtte arbeide ett år for hver femte togbillett.

DNs overskrift burde vært pytt, pytt, pytt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.