I et innlegg i DN hevder Unni Berge fra Norsk Elbilforening at «Den norske elbilpolitikken er en suksess, og den er billig, spesielt sammenlignet med andre tiltak for å redusere utslipp fra transportsektoren i det omfanget man er enige om at det trengs». Målt i antall elbiler som registreres i Norge er det ingen tvil om at politikken har vært en stor suksess, vi er imidlertid skeptiske til påstanden om at dette er et billig klimatiltak. Vi har derfor gjort gjentatte forsøk på å komme i kontakt med kommunikasjonsleder Unni Berge for å få en nærmere orientering om hvilke tiltak det er sammenlignet med – og hvilke klimatiltak som eventuelt skulle være dyrere enn elbiler.

Vi har ikke fått noen form for respons fra elbilforeningen og det er fullt forståelig. I følge tall fra Faktisk.no og SSB koster elbil som klimatiltak ca. 30.000 kr/tonn CO 2 spart. Dette er basert på 15 års levetid på en elbil. Det er vanskelig å forestille seg hva som kan være dyrere enn dette, men det har åpenbart elbilforeningen noen tanker om – tanker som de dessverre ikke vil dele med oss andre.

Vi tror at satsing på elbiler vil være nødvendig for å redusere utslippene fra bilparken, spesielt for lokalmiljøet i byene vil elbiler være et godt tiltak. For tyngre kjøretøy finnes det flere gode alternativer, som for eksempel biogass og flytende hydrogen. Vi tror det er stor enighet om behovet for flere elektriske kjøretøy, og det burde være unødvendig for elbilforeningen å promotere elbiler ved å slenge rundt seg med påstander de ikke vil/kan dokumentere.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.