I stedet for å diskutere hvordan effekter av Nyt Norge-merket bør måles, vil Håvard Ose i Mediacom i DN 26. mars heller snakke om Matmerks generelle samfunnsoppdrag, som er «langsiktig holdningsarbeid».

Oses avledningsmanøver avslører manglende forståelse for Matmerks formål. For oppdraget er ikke «holdningsarbeid», slik Ose skriver. Oppdraget er å styrke konkurranseevnen i forhold til importerte matvarer (§ 3 i vedtektene). Formålet handler om å få forbrukerne til å velge norsk oftere. Dette reflekteres også i slagordet på Matmerks hjemmeside og i konklusjonen for de siste årsrapportene: «Vi får folk til å velge norsk mat!». Holdningsendring er bare ett av flere aktuelle virkemidler for å oppnå dette, og er bare relevant dersom slike endringer gir dokumenterte effekter på valg i butikk.

Men slik dokumentasjon av adferds-effekter kan, eller vil altså ikke, Mediacom og Nyt Norge-ledelsen levere. Det hindrer ikke Ose i å konkludere uten forbehold: «Nyt Norge løser samfunnsoppdraget på en god og effektiv måte». Den konklusjonen har dessverre ingen troverdighet.

Norsk matproduksjon er viktig, skriver Ose. Ja, nettopp derfor må Nyt Norge-ledelsen og Mediacom slutte med å føre norske bønder og matprodusenter bak lyset og i stedet fremvise troverdig dokumentasjon på om Nyt Norge-ordningen virker etter formålet. Eller andre må gjøre det, som har vilje og evne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.