Over halvparten av omsetningen fra alle nordmenn som deltar i pengespill på nett, er på utenlandske nettsider. Norsk Tipping har mistet kontrollen over sitt eget marked og setter inn store krefter i lobbykampen mot egne eiere for å beholde et spillmonopol som i realiteten ikke eksisterer.

Det er flere grunner til at Norge bør innføre en lisensmodell. Stikkordet er kontroll: kontroll over politikken som skal virke mot spillproblemer, kontroll på inntekter og kontroll på markedet.

Carl Fredrik Stenstrøm
Carl Fredrik Stenstrøm (Foto: Terje Andersen)

Norsk Tipping fastslår i DN 12. mai at lisensregulering vil gi mer penger til Norge. Det viser tall fra Menon Economics' rapport (2018): En lisensmodell vil være lønnsom for staten, idrett, kultur og frivillighet. Lotteritilsynet har også anerkjent rapporten.

Sjefslobbyisten Tonje Sagstuen hevder at jeg villeder om tall på Facebook. Sannheten er at det er hun som er på villspor.

Menon konkluderer med at staten Norge taper over to milliarder i inntekter. Dette er inntekter som kunne blitt flagget hjem fra selskaper som stadig flere nordmenn spiller hos. Det er et konservativt anslag, siden den tar utgangspunkt i situasjonen i 2018.

Spillerne rømmer fra Norsk Tipping til andre aktører. Hadde Vinmonopolet hatt like stor kundeflukt, ville alkoholdebatten vært helt annerledes. I stedet fokuserer polet på å lage best mulig produkt, noe flere burde lære av. Ifølge tall fra Lotteritilsynet spiller over 250.000 nordmenn på sider som faller utenfor norsk regulering. Det gjør at norske politikere som skal vedta politikk mot problemspill, kun treffer under halvparten av markedet på nett. Uten en lisensregulering har myndighetene ingen kontroll.

I Sverige mistet man også kontrollen på markedet, og politikerne så seg nødt til å innføre en lisensregulering i 2019. To år etter reguleringen er kontrollen gjeninnført. Vårt naboland har fått en dobling i inntekter fra spill de siste to årene. Ny regulering har bidratt med 6,6 milliarder i inntekter til staten. Den svenske reguleringen omfatter nå rundt 90 prosent av all spillaktivitet i landet.

Svenskene har også bedre tiltak mot problemspill enn det vi har her. Lisensmodellen fungerer og gir kontroll.

Sagstuen er bekymret for våre Facebook-annonser. Hun burde være mer bekymret for markedet hun skal ha kontroll på. I stedet står hun i spissen for et lobbyløp mot sine egne eiere, med innleide PR-ressurser på skattebetalernes regning. Norsk Tippings kamp for å beholde spillmonopolet står til stryk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.