Sarah Wennberg Svendsen, seniorrådgiver og jurist i design- og varemerkeavdelingen i Patentstyret

Sanselige merkevarer

Engelskmennene har registrert lukten av bittert øl for dartpiler, og i USA er en velurtekstur registrert som følemerke for en vinflaske. Neste år fjernes et krav som vil åpne opp for registrering av flere utradisjonelle varemerker.

Publisert: Oppdatert:

Legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline hevdet at det hadde innarbeidet en bestemt lillafarge som varemerke for astma- og kolsmedisiner, og prøvde ved dette å holde konkurrenten Novartis på avstand, skriver innleggsforfatteren.
Legemiddelfirmaet GlaxoSmithKline hevdet at det hadde innarbeidet en bestemt lillafarge som varemerke for astma- og kolsmedisiner, og prøvde ved dette å holde konkurrenten Novartis på avstand, skriver innleggsforfatteren. (Foto: Nicklas Knudsen)