«Elbiler er i dag vanligst blant nordmenn med høy inntekt, men det har begrenset klimaeffekt hvis bare de mest velstående kjører elektrisk», skriver DN på lederplass 14. februar. Det er treffende.

Ifølge Statistisk sentralbyrå er det femten ganger flere elbiler per voksen i fjerdedelen av husholdningene med høyest inntekt sammenlignet med fjerdedelen med lavest inntekt. Derfor synes jeg det er overraskende at DN i samme lederartikkel omtaler forslaget mitt om økt vrakpant for husholdninger med lav inntekt som «lite gjennomtenkt».

Stortinget har vedtatt at alle biler som selges i Norge skal være utslippsfrie innen 2025. Det er de med de laveste inntektene som kjører rundt med de mest forurensende bilene. Økt vrakpant for familier med lav inntekt er ett av mange mulige grep som bør utredes slik at det blir det lettere å skifte ut bensin- eller dieselbilen også for familier med lavere inntekt. Siden det er Skatteetaten som betaler ut vrakpant, bør en målretting av vrakpanten til de med lavest inntekt være relativt enkelt.

Det kan ikke være sånn at de som tjener best får alle elbilfordelene i form av lavere bompenger, billigere parkering og at de slipper å betale årsavgift og merverdiavgift, mens de som tjener minst blir sittende igjen med bensin- og dieselbilen og må ta mange av kostnadene.

Skal elbilpolitikken ha tillit i samfunnet, må den være til det gode for alle.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.