Forbrukerrådet har i lang tid dokumentert hvor håpløst det er å orientere seg i jungelen av strømtilbud. Dette blir også bekreftet i en fersk rapport fra Oslo Economics, som tilsynsmyndigheten NVE har fått utarbeidet. Konkurransen i strømmarkedet fungerer ikke. Altfor mange betaler overpris for strømmen.   

Inger Lise Blyverket
Inger Lise Blyverket (Foto: Mikaela Berg)

Hovedutfordringen er at det er nesten umulig å sammenligne strømprisene. Dette gjør det vanskelig å ta informerte og gode valg. Kundene aner rett og slett ikke hva som er en billig og hva som er en dyr strømavtale.

De aner heller ikke hva som er en kortvarig og hva som er en varig pris.

Når ingen skjønner hva som er gode og hva som er dårlige avtaler, kan strømsalgselskapene konkurrere om å kapre nye kunder, fremfor å konkurrere om å tilby rimelige og varige avtaler.

Forbrukerrådet mener to viktige tiltak må til for å reparere det norske strømmarkedet.

  • Få på plass en enkel og enhetlig pris på alle strømavtaler. Som i alle andre marked må det bli obligatorisk å opplyse strømprisen på en enhetlig og forståelig måte. Et tall som er lett å sammenligne, gjerne etter mønster fra effektiv rente på banklån eller hyllepriser. Dette er en forutsetning for å vite hva vi betaler og for å sammenligne priser. Denne enhetsprisen kan for eksempel opplyses med hvor mange ekstra øre pr kilowattime vi betaler utover markedsprisen.
  • Informere tydelig om hvor lenge prisen på en avtale minimum varer. Strøm er noe vi trenger hele tiden, ikke bare 30 dager frem i tid. Avtaler uten informasjon om hvor lenge prisen gjelder, er derfor null verdt. Når vi ikke vet hvor lenge prisen minimum garanteres, kan prisene skrus opp straks etter avtalen er inngått. Dette gjør da også mange selskaper systematisk, ofte uten å varsle kundene skikkelig.

En prisgaranti vil gjøre det enkelt å skille kampanjer og lokketilbud fra de varige og gode avtalene. Obligatorisk informasjon om varighet vil også synliggjøre at såkalt variable strømavtaler med kortvarig prisgaranti er noe vi bør styre unna. Dette til tross for at avtalene har forlokkende navn som «Garantipris», «Topp ti garanti» eller «Garantert fornøyd», som Hafslund, NorgesEnergi og Fjordkraft i dag kaller avtalene sine.

Dette til tross for at avtalene har forlokkende navn som «Garantipris», «Topp ti garanti» eller «Garantert fornøyd», som Hafslund, NorgesEnergi og Fjordkraft i dag kaller avtalene sine

Tilsynsmyndighetene NVE og Forbrukertilsynet har varslet at de i løpet av våren vil legge frem en handlingsplan for å rydde opp i strømmarkedet. Det er utvilsomt mye å ta tak i. Samtidig er det aller viktigste nå å løse de grunnleggende utfordringene knyttet til manglende prisinformasjon.

I dag er Forbrukerrådets tjeneste strømpris.no ett av få steder hvor du kan sammenligne priser på alle avtaler og se hvor lenge selskapet garanterer prisen. Dette er ikke godt nok. Vi bør få enhetspris og minimum prisvarighet ved alt salg og all markedsføring – og ikke minst på strømregningen vår. Først når dette er på plass kan vi gjøre gode valg. Forbrukerrådets to forslag vil sørge for det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.