Hotellutvikler Anders Buchardt uttalte i DN 18. oktober at dagens hoteller ofte er «upersonlige, uinteressante og miljøbelastende – med middelmådig service og mat og uengasjerte ansatte». Målet er åpenbart å provosere, men hva sier fakta?

Den europeiske paraplyorganisasjonen for hoteller og serveringsbedrifter, Hotrec, utropte i 2017 Norge til europamester i gjestfrihet. Samme undersøkelse ga Norge en annenplass i hotellkvalitet.

Norsk service og kvalitet er med andre ord i europatoppen.

Gledelig nok tar Buchardt feil når han hevder at norske hoteller er miljøbelastende. NHO Reiseliv har nettopp fått utarbeidet en oversikt over klimagassutslipp knyttet til norsk reiseliv. Rapporten viser at næringens samlede CO2-utslipp er 3,6 millioner tonn. Transport står for den største delen, og snillest i klassen er overnatting og servering. Har du vært på hoteller som Thon Hotel Svolvær, Britannia i Trondheim og The Hub i Oslo, vil ikke det overraske deg.

CO2-utslippene fra overnatting og servering har nemlig falt fra 155.000 tonn i 2010 til et estimert utslipp på 110.000 tonn i 2018. Neste år er utslippene fra denne reiselivsbransjen ventet å gå mot null. Legger vi til at bransjen samtidig har økt antall sysselsatte, blir regnestykket svært positivt.

Norsk reiselivsnæring er alltid ute etter å forbedre seg, og Buchardt har et sterkt engasjement. Men vi må ikke svartmale på områder hvor vi har oppnådd gode resultater.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.