I sitt tilsvar 28. mai gjentar Kristin Krohn Devold sin frekkis om at Booking.com hindrer hotellene fra å redusere prisene (DN 14. mai). Krohn Devold ønsker at hotellene skal kunne snappe kundene fra Booking.com rett før de bestiller, ved å øke prisen hos Booking.com sammenlignet med egen hjemmeside. Booking.com hindrer slik adferd gjennom såkalte prisparitetsklausuler.

Ifølge Krohn Devold, vil forbrukerne tjene på at Konkurransetilsynet forbyr slike klausuler. Både konkurransedirektør Lars Sørgard (i DN 20. mai) og undertegnede (innlegg DN 23. mai) påpeker at et slikt forbud kan være dårlig nytt for forbrukerne. Det blir mindre attraktivt for Booking.com å utvikle sitt utstillingsvindu.

Til støtte for sitt syn har NHO Reiseliv oversendt Nærings- og fiskeridepartementet en betenkning av jusprofessor Erling Hjelmeng. Om Booking.com skulle føle behov for å påpeke faren for at hotellene ønsker å opptre som gratispassasjerer, trenger de ikke å få utarbeidet noen betenkning. De kan bare oversende Krohn Devolds debattinnlegg til departementet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.