NHH-professor Øystein Foros omtaler i DN 3. juni en betenkning jeg har skrevet for NHO Reiseliv. Betenkningen tar til orde for at det innføres en regulering av såkalte prisparitetsklausuler i hotellbransjen. Unyansert nok går ikke Foros inn på skillet mellom brede og smale paritetsklausuler, det gjør heller ikke konkurransedirektør Lars Sørgard i sitt innlegg i DN 20. mai.

Både økonomien og jusen er enkel nok.

  • Brede klausuler som hindrer hoteller i å tilby for eksempel Booking.com lavere priser enn Hotels.com, skader konkurransen (plattformenes fortjeneste og rompriser øker). De er neppe nødvendige for å opprettholde disse tjenestene – som gagner forbruker – og er brudd på konkurranseloven.
  • Smale klausuler, som bare gjelder hotellenes priser på egne websider, kan også skade konkurransen, men da mer indirekte.

Det er skuffende at hverken tilsynsmyndigheter eller akademikere evner å se nyansene – hotellplattformene har i en rekke europeiske land frivillig kuttet de brede klausulene. Så kan vi ta debatten om de smale, som også er forbudt i en rekke land.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.