I rekrutterernes floskelpregede verden skinner det av dyp og kostbar innsikt når man ønsker seg søkere som er sultne – 157 stillinger – eller fremoverlente – 322.

For oss vanlig dødelige er det ubegripelig hvilke fordeler det skal gi med sult, lavt blodsukker, manglende energi, lav konsentrasjon, og skjevt ganglag.

Jeg er usikker på risikoanalysen når et spisested ønsker seg en «sulten kjøkkensjef», særlig når denne også skal være «den skarpeste kniven i skuffen». Men det kunne vært verre: En sulten og fremoverlent arbeidstager øverst oppe på stillaset må da være verneombudets verste mareritt?

I en tid der «HMS» kommer før «bunnlinje» i så vel alfabet som oppmerksomhet, burde man kanskje heller gå for det noe mer presise begrepet «sikkerhetsbevisst» eller i det minste noen som står stødig i lodd eller endatil er helt i vater der oppe på taket eller stillaset.

For å kunne velge blant søkerne må man vite hvem man ønsker seg og har behov for. Faglig sett kalles dette arbeids- og rolleanalyse, og den skal identifisere hvilken kompetanse og egenskaper som er nødvendig eller nyttig for å gjøre en god jobb, og som blir de kriterier man velger etter.

Jo mer presist, dess bedre.

Når rekrutterernes kriterier er floskler og man derfor ikke måler fremoverlenthet med gradsvinkel eller sult med antall spiste kjeks under intervjuet, åpnes for at helt andre kriterier får betydning. For eksempel lys nok hudfarge, tilstrekkelig ung, rett kjønn, fysisk attraktivitet, symmetrisk ansikt, selvskryt, eller at rekrutterer rett og slett liker den ene søkeren bedre enn den andre.

Rekruttererne ønsker seg fremoverlente personalkoordinatorer, elektromontører, logistikkmedarbeidere, ventilasjonseksperter, promotører, ingeniører, selgere, seniorrådgivere, webredaktører, prosjektmedarbeidere, og ikke minst er det et voldsomt behov for fremoverlente ledere og ledergrupper. Det er uklart hva en «fremoverlent seniorrådgiver» egentlig driver med, men antagelig betyr det at jobben handler om å stikke nesen sin i andres saker.

Det går mot «skeive dager» når så mange og så mye er så fremoverlent, med fare for belastningsskader i muskel og skjelett. Jeg minner om at dette allerede nå er den vanligste årsaken til sykefravær og uføretrygd.

Vi vet at ansatte i varehandelen stjeler for en milliard kroner, hvert eneste år. Når en pizzaleverandør ønsker seg en sulten sjåfør, kan jeg ikke forstå annet enn at man øker risikoen for å få ansatte som spiser av lasset.

Det er vanskelig å se at selskaper som ønsker seg sultne medarbeidere har bedre kantineordninger enn andre, og jeg tviler på at sult kan holde folk på jobb mye lengre enn klokken fire. På den tida er i alle fall jeg klar for middag. En sulten jobbsøker trenger først mat, og deretter jobb.

I stedet for å identifisere reelle jobbkrav, tyr rekruttererne til floskler som er like meningsløse som de er kostbare, og ender derfor med lattervekkende krav.

Eksempelvis er det et firma som ønsker seg en kreativ elektriker, som er presist det jeg ikke ønsker meg. Et tryggere valg ville nok være en elektriker som gjør jobben etter regelverk og faglig standard, og således er en ganske traust arbeidstager.

Ifølge søk på Finn.no er det ingen som ønsker seg trauste søkere.

Underlig nok er det ingen som ønsker seg søkere som «elsker meningsløse floskler», selv om det åpenbart er et skrikende behov for nettopp dette. Selv et rekrutterings- og bemanningsbyrå, som burde ha bedre kompetanse på feltet enn de fleste, ønsker seg «sultne og fremoverlente bemanningsrådgivere».

Jeg tror at det de egentlig mener, er at de vil ha søkere som elsker floskler, konsulentvås og meningsløsheter, og gladelig vil selge overpriset skvalder til sakesløse bedrifter.

Rekrutterere vil nok bemerke at min raljering er urettferdig og at man ikke må ta slike annonser og søkerkrav bokstavelig og seriøst. For egen del kan jeg bare bekrefte at det er vanskelig å gjøre akkurat det, altså ta dem seriøst.

Er det for mye å be om at jobbsøkerne får mat så de slipper å gå sultne, og litt støtte så vi slipper å bekymre oss for at de skal deise over ende av overbelastning fra rekrutterernes floskelgeneratorer?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.