DN har med god grunn spurt om hvordan regjeringen vil finansiere bompengepakken. Hvor skal den ta to milliarder kroner årlig fra?

Svaret er snublende nær: fra elbileierne. Elbilene bidrar over livsløpet til nesten like store CO2-utslipp som bensin- og dieselbiler (innlegg i DN 24. april). Det særnorske elbilregimet har bidratt til et stort innslag av store, tunge elbiler, som ytterligere reduserer CO2-gevinsten. Situasjonen blir annerledes når Europa har faset ut kull og gass i elproduksjonen, men det ligger år inn i fremtiden.

Hvorfor skal elbileiere få både subsidier – ingen bilavgifter, ingen parkeringsavgifter og nesten ingen bompenger – og privilegier – kjøre i kollektivfelt – når CO2-gevinsten er så liten? Andre bileiere betaler merverdiavgift og miljøavgifter både ved kjøp og bruk, bompenger og parkeringsavgifter.

I Oslo må vi også betale for beboerparkering, men vi har ingen garanti for å finne parkeringsplass fordi elbileiere uansett bosted kan parkere gratis og ubegrenset på de plassene vi andre har betalt for.

Det er rett og rimelig at bileiere betaler for veibruk, men elbiler trenger like mye plass som andre biler enten de er på veien eller er parkert. De bidrar også til svevestøv.

Dagens norske elbilordning er kostbar symbolpolitikk og dypt urettferdig overfor andre bileiere. Beskatning av elbileiere bør skje ut fra hvordan de faktisk belaster samfunnet med hensyn til CO2-utslipp, veibruk, parkeringsplass, etc.

Rettferdig beskatning av samtlige bileiere vil kunne gi mindre biltrafikk i byene, reduserte CO2-utslipp og mer penger til kollektivtrafikk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.