DN mener på lederplass 14. august at bompengeopprøret kan føre til at politikerne dropper Fergefri E39. Det vil være en særdeles dårlig idé, spesielt sett i lys av en bompengediskusjon. Fergene fungerer som evigvarende bomstasjoner, mens en normal bompengeperiode kun varer i 15 år. Som om det ikke var nok, må man på fergene betale for den mest saktegående form for transport i hele veisystemet. Og fremkommeligheten er elendig da veien kun er åpen noen få minutter pr time når ferga går. Prisen for å krysse fjorden med ferge er langt høyere enn de foreslåtte bomsatsene der hvor det er opprør.

Bompengeargumentet til DN fungerer derfor svært dårlig på fergefri E39.

Gledelig er det imidlertid at DN på lederplass nå kun ønsker å nedskalere/fjerne deler av fergefri E39 og ikke hele, slik som tidligere. Det er godt nytt for næringslivet og avisens lesere på Vestlandet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.