«Siste utvei for å bruke materialet og redusere avfall er å resirkulere fibrene,» skriver Einar Rasmussen i sitt motinnlegg til vårt innlegg om den sirkulære økonomiens problemer med å stagge motebransjens store miljøavtrykk. Han beskriver et hierarki vi er helt enige i og kjenner godt. Det er bare et problem. Det Rasmussen beskriver som «siste utvei» er motebransjens førstevalg, fordi mote krever at noe nytt konstant skal gå inn (sesongens «må ha») og noe skal hele tiden gå ut («utdatert»). Dermed er motebransjen en firkantet bransje som skal inn i et sirkulært hull. Det går som kjent ikke.
Dermed lanseres «bærekraftige» plagg som i hovedsak er resirkulert plast. Selv Svanemerket har foreslått at dette skal være miljøvennlig. Helt ferske Biomimicry Institute rapporten The Nature of Fashion sier klart at kun fibre som er biologisk nedbrytbare har adgang i «sirkelen», fordi alle materialer er enten næringsstoff (for nytt liv) eller forurensning (giftstoff). De fleste tekstilene som motebransjen spyr ut er sistnevnte og har derfor ingen plass i sirkelen. Fremtiden er å skalere ned produksjonen slik at de klær som produseres også blir brukt. Vi trenger bedre utnyttelse av lokale fiber (cirka 80 % av EUs ull kastes i dag), regenerativt landbruk og mer lokal produksjon.
Hadde Rasmussens utmerkede beskrivelse stemt med virkeligheten, ville vi også ropt hurra. Det må være lov å påpeke at navn kan skjemme og fordreie. Elbiler er ikke «utslippsfrie», sirkulær økonomi fordrer tilgang på energi og kjemikalier og skaper avfall. Grønn vekst er forvokst vekst. Det faktum at moteindustrien, etter adskillig satsing på det sirkulære, ikke har redusert sitt fotavtrykk, er et klart bevis på dette. Feil medisin virker ikke.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.