Ørnulf Jan Rødseth, seniorforsker, og Beate Kvamstad-Lervold, spesialrådgiver, begge ved Sintef Ocean

Avskaff fergekøene, ikke fergene

Ved å utvikle små, automatiserte ferger, kan Norge kjøpe seg viktig tid før antall dyre broer og tunneler fastsettes for E39.

Publisert: Oppdatert:

Norge er i ferd med å bli verdensledende på autonome maritime transportsystemer og skip. Store infrastrukturprosjekter som E39 kan bli et viktig utstillingsvindu. Autonome ferger er nemlig et produkt som kan selges til mange andre land i verden. Her Fjord1 sin autonome ferge som går i rute mellom Lote og Anda.
Norge er i ferd med å bli verdensledende på autonome maritime transportsystemer og skip. Store infrastrukturprosjekter som E39 kan bli et viktig utstillingsvindu. Autonome ferger er nemlig et produkt som kan selges til mange andre land i verden. Her Fjord1 sin autonome ferge som går i rute mellom Lote og Anda. (Foto: Fjord1)