91.300 kroner koster ekstrautstyret på en Tesla Model 3 som gjør at akselerasjonen fra én til 100 km/t reduseres fra 4,7 til 3,4 sekunder. De relativt rike bilkundene som krysser av for dette ekstrautstyret, betaler ingen ting i merverdiavgift for tillegget, som for hele bilen.

Omtrent samme beløp som for ekstrautstyret bruker en normal familie på fire på matvarer i løpet av et helt år, og da betaler de merverdiavgift på cirka 10.000 kroner.

Synes våre folkevalgte virkelig at dette er riktig prioritering?

Hvis svaret er «nei», er det relativt enkelt å gjøre noe med det: Legg normal merverdiavgift på 25 prosent på elbiler. Dersom de ikke synes det bør gjøres med en gang, så kan de velge gradvis innfasing. De kan alternativt bestemme at merverdiavgift bare legges på verdien av bilen – inkludert ekstrautstyr – over et visst beløp, for eksempel 200.000 kroner.

Vi må gjøre mye for at samfunnet skal kunne ta vare på miljøet, men vi er også avhengige av at skatte- og avgiftssystemet oppfattes som rettferdig.

At privatbilisme skal begunstiges med null avgift i et rikt land som Norge, er ikke holdbart. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.