Min kollega Dag Morten Dalen advarer mot å diskutere hva slags menneskesyn vi bør formidle på BI (DN 17. okt.). Da slutter vi å være en vitenskapelig høyskole, hevder han. Jeg har strevd med å forstå den posisjonen. Hvorfor skal vi ikke utveksle ideer og perspektiver om dette? Vil ikke det være en verdifull og oppklarende prosess? Da får vi luftet ulike antagelser om hva som motiverer og driver mennesker til handling.

Så har jeg forstått at Dalen trolig tolker meg i retning av at vi skal finne frem til ett og bare ett menneskesyn som skal gjelde for hele skolen. Det mener jeg selvfølgelig ikke. Faglige perspektiver utfyller hverandre.

Kanskje vi heller burde snakke om hvilke antagelser om mennesket vi formidler til studentene. De kan gjerne være overlappende og motstridende.

Problemet er at vi i dag har en dominerende antagelse som studentene tar til seg og begynner å leve etter, nemlig at det rasjonelle valget i enhver situasjon er å prioritere seg selv og sitt. Hvis studentene forlater skolen med den antagelsen innlemmet i tenke- og væremåtene sine, så kommer de til kort når de skal samarbeide med andre i livet etter BI.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.