Sindre Abusland Svendsen, rådgiver, og Kurt Brekke, sjefsøkonom i Konkurransetilsynet

Ikke sett konkurransen på spill

Når selskaper annonserer uforpliktende priser på nye produkter, kan dette være til større nytte for konkurrentene enn for kundene. Slik signalisering før produktet er i salg, kan bidra til koordinering av pris mellom konkurrenter og gi høyere priser for kunden. Dette kan være i strid med konkurranseloven.

Publisert: Oppdatert:

Spillkonsollene Playstation 5 og Xbox X forventes å være i salg mot slutten av 2020. Til tross for at Sony og Microsoft holder kortene tett til brystet om eksakt utgivelsesdato og veiledende pris, har enkelte nettbutikker begynt å signalisere hva forbrukeren kan vente seg å måtte betale.
Spillkonsollene Playstation 5 og Xbox X forventes å være i salg mot slutten av 2020. Til tross for at Sony og Microsoft holder kortene tett til brystet om eksakt utgivelsesdato og veiledende pris, har enkelte nettbutikker begynt å signalisere hva forbrukeren kan vente seg å måtte betale. (Foto: SOPA Images/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)