– Det er en klype-seg-i-armen-opplevelse. Det skjer bare én gang i livet, sier Stamati Stenseth, daglig leder i Bo Bedre as.

Han har det norske agenturet på Kähler distribuerer stripete vaser, lyshus og keramikk til rundt 400 norske butikker. Det danske keramikkmerket har eksplodert i popularitet på det norske markedet de siste årene.

– Vi har solgt tett opp mot 200.000 vaser i Norge det siste året, sier Kähler-sjef Jesper Holst Schmidt.

Det vil si nesten 23 solgte Omaggio-vaser hver time, døgnet rundt, i ett år. Eller mer enn én vase hvert tredje minutt i hele fjor.

Nesten 50 mill. i overskudd

Prisene varierer fra 170 kroner for den minste til 600 for den største. Lyshusene i «Urbania»-serien har solgt nesten like mye.

Kähler er en del av Danish Management Group, selskapet til den danske arkitekten Frantz Longhi som kjøpte Kähler-merkevaren da det ble erklært konkurs i 2008.

Kähler-sjef Jesper Holst Schmidt er daglig leder i datterselskapet Danish Design Management som forrige regnskapsår hadde et resultat før skatt på nesten 25 millioner danske kroner.

Omsetningstallene er ikke offentlig tilgjengelig, men Schmidt sier både omsetning og resultat ligger an til å bli doblet i regnskapsåret som avsluttes om få dager. Det vil si et overskudd på opp mot 50 millioner danske kroner.

Norge er Kählers største marked etter hjemlandet Danmark.

Ingen interesserte i 2010

I Norge viser 2014-regnskapet til Bo Bedre as at agenturselskapet nesten firedoblet overskuddet sammenlignet med 2013. Stenseths selskap hadde 11,9 millioner kroner i rene provisjonsinntekter som ledd mellom produsent og butikk, og et resultat før skatt på 4,7 millioner kroner.

Populære striper.
Populære striper. (Foto: Produsenten)
Det er noe annet enn i 2010, da Stenseth begynte å jobbe med keramikkprodusenten.

– Da var jeg på interiørmesse i Lillestrøm og ikke ett menneske hadde interesse for keramikken. Noen syntes jeg var rimelig vågal, men jeg hadde troen. Kähler hadde fått nytt eierskap siden det var et konkursbo for åtte år siden og var begynt å rulle opp. I 2012 begynte det å ta av i Norge også, sier han.

Denne uken åpnet Kählers flaggskipsbutikk i Oslo. Selskapet satser foreløpig i Skandinavia, men har begynte å ansette selgere flere steder i Europa – blant annet i Tyskland.

– Åpningen av butikken akkurat nå henger sammen med at vi fant det helt rette lokalet og at veksten er så markant at vi forventer stor vekst og muligheter mange år fremover, sier Schmidt.

– Er dere redde for at det norske markedet er mettet?

– Markedet i Norge er langt fra mettet. Vi har et stort antall designprodukter for alle anledninger og rom i huset. I Danmark doblet vi igjen salget etter å ha vært på markedet i syv år og vi ser på det norske markedet som minst like stort. Potensialet er enormt stort og kanskje kan salget i Norge bli større enn i Danmark i løpet av de neste tre-fire årene, sier han.

Viktig år

Stenseth sier 2015 blir deres viktigste år.

– Nå skal vi forvalte suksessen. Kähler skal fortsatt føles eksklusivt. Vi må ikke overselge det og gjøre det til en kampanjevare. Jeg tror vi har nådd et riktig antall butikker. Vi gjorde det rette ved å gå inn i toppen av markedet og komme oss inn hos de store, toneangivende butikkene. Så må vi være edruelige nok til å sette sluttstrek, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les hele avisen