For vel syv hundre år siden besøkte den italienske utforskeren Marco Polo den kinesiske byen Hangzhou. Han var mektig imponert over hva han så hva han mente var verdens største by og Kinas kapitalistiske vugge.

Nå har Hangzhou fostret hva som kan bli verdens største internettselskap.

Store sko å fylle

Alibaba har spesialisert seg på handel via internett. En del utenlandske selskaper er blitt kjent med nettstedet alibaba.com, hvor kinesiske selskaper og fabrikker tilbyr sine produkter til et internasjonalt marked.

Den største aktiviteten har vært i Kina. Det kinesiske e-handelsmarkedet var på 74 milliarder dollar i 2020. Allerede om tre år vil markedet være verdt over 700 milliarder dollar årlig, ifølge analyseselskapet iResearch.

Svært lite er kjent om Alibabas regnskaper. Selskapet har holdt kortene tett til brystet. Kun a via kvartalsregnskapene til amerikanske Yahoo og japanske Softbank, har det vært mulig å få et lite innsyn.

De to selskapene er storaksjonærer i Alibaba og kontrollerer over 60 prosent av aksjene.

Yahoo-gevinst

Ifølge Yahoo, som eier 24 prosent av aksjene i Alibaba, økte omsetningen i det kinesiske selskapet med 66 prosent i fjorårets siste kvartal. Resultat før skatt ble mer enn fordoblet.

Transaksjoner via de tre største nettstedene er ifølge Wall Street Journal større enn de to amerikanske internettselskapene eBay og Amazon – totalt.

- Jeg plasserer Alibaba i samme kategori som Ebay, Amazon og PayPal kombinert. De har noen store sko å fylle. Det kommer til å bli en bekymring, sier investeringsdirektør Jeff Sica hos Sica Wealth Management til MarketWatch.

Det er ikke kjent om Yahoo vil selge seg ytterligere ned i Alibaba. Hvis dette skjer vil Yahoo ha flust med kapital for å foreta nye oppkjøp under ledelse av konsernsjef Marissa Mayer.

Børsverdien på Yahoo er mer enn fordoblet på to år til 37,2 milliarder dollar – mye takket være verdiene i det kinesiske selskapet.

Aksjonæravtale

Ifølge den amerikanske næringslivskanalen CNBC vil Alibaba oversende det foreløpige børsprospektet til Securities and Exchange Commission etter New York-børsens stengetid i dag. Alibaba har bestemt seg for på bli børsnotert i USA og ikke Hong Kong eller Shanghai.

Ifølge analytikere som har fulgt selskapet i flere år vil Alibaba hente inn mellom 16 og 20 milliarder dollar i en emisjon i sommer. Verdien på selskapet forventes å havne på mellom 150 og 250 milliarder dollar, ifølge Bloomberg og Wall Street Journal.

Alibaba vil benytte samme modell som Facebook ved å akseptere en aksjonæravtale som gir grunnleggerne frie rammer. Dette gjør at grunnlegger Jack Ma og en gruppe partnere vil ha full kontroll med selskapet til tross for at Ma kun eier syv prosent av selskapet.

- Når investorer blir tvunget til å velge mellom et høy vekst og liten kontroll, og en beskjeden vekst med godt styresett, vil gå for høy vekst hver gang, sier direktør Eric Jackson hos Ironfire Capital til Bloomberg.

Manglende innsyn

Eksperter påpeker at det er en stor forskjell på hvordan denne typen aksjonæravtaler er utformet og respekteres av amerikanske og kinesiske selskaper. Alibaba er beryktet for ikke å gi utenforstående innsyn – langt mindre enn hva var kjent rundt Google og Facebook før børsnoteringen.

«Dette kan bli den største børsnoteringen av et internettselskap i verden. Bekymringer rundt regnskapsførselen, eierstyring og andre problemer overskygger børsnoteringen av internettgiganten», advarer finansprofessor Anant Sundaram ved Tuck School of Business på Dartmouth College i et innlegg hos Barrons.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.