EU-kommisjonen vil foreta en omfattende gransking av nettgiganter som Google, Facebook og Amazon for å finne ut om det er nødvendig med strengere regulering av dem.

Granskingen vil hovedsakelig ta for seg åpenhet rundt søkeresultater, og prispolitikk, hvordan nettplattformer bruker informasjonen de tilegner seg, forholdet til andre selskaper og hvordan de promoterer sine egne tjenester på bekostning av konkurrenter.

Det har vært ventet at EU-kommisjonen ville gjennomføre en slik gransking, som er en del av det såkalte Digital Single Market Strategy, som kommisjonens visepresident Andrus Ansip la frem onsdag.

Målet med strategien er å sikre at EUs indre marked også fungerer i den digitale verden, der det i dag ifølge kommisjonen er for mange hinder for at varer og tjenester kan flyte fritt.

Den digitale strategien bygger på tre søyler som delvis skal sikre forbrukerne bedre adgang til varer og tjenester på nettet, delvis skal garantere bedre og likere betingelser for handel på internett, og til dels sikre at den digitale økonomien i større grad enn nå bidrar til den økonomiske veksten. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.