Salget av Apples iPod går rakt til himmels. Bare i løpet av årets tre første måneder ble salgsinntektene fra musikkspilleren seksdoblet, og for Apple økte den totale omsetningen med 530 prosent i første kvartal.
iPods popularitet har på ny gjort selskapets eple-merke kjent, og suksessen forplanter seg også til Apples datamaskiner.
Langt til gamle høyder
I Sverige har salget av den gode gamle Macintosh-maskinen, best kjent som Mac, økt betraktelig i løpet av det siste året, og Apples administrerende direktør i Sverige, Oscar Bjers, sier han tror at Mac'en vil ta rundt 3,5 prosent av markedet i 2005.
Det vil være et kjempeløft for Mac'en, som på sitt beste utgjorde mellom 10 og 15 prosent av markedet. De siste ti årene har det imidilertid gått nedover.
- 25-50 prosent av de som kommer ut av butikkene med en Mac har hatt Windows før. Mange av dem har tidligere kjøpt en iPod, sier Bjers til di.se.
Melder overgang
Hans erf#229er støtter dermed opp om en kundeundersøkelse som ble gjort av et amerikansk meglerhus før jul. Undersøkelsen viste at 13 prosent av pc-eiere, som etter å ha kjøpt mp3-spilleren iPod, enten kjøpte seg Mac eller planla å kjøpe en i løpet av de 12 neste månedene.
Informasjonssjef Fredrik Hallstan i Apple Norden har ikke lignende tall for Norge tilgjengelig, men bekrefter at selskapet ser en generell trend der folk over hele verden har fått øynene opp for eplemerket igjen.
- iPod har gjort at flere og flere kan forventes å bli positivt innstilt til Apples produkter, sier Hallstan.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.