– Min opplevelse av norske gründere etter syv år i utlandet er at det finnes fryktelig mange smarte gründere her. Men så lager de apper som gjør at du tenker «er det virkelig nødvendig at du skal bruke ditt smarte hode på det»? sier seriegründer Anita Schjøll Brede (30).

– Og for mange går hjem klokken fire. Ta gjerne helg og slapp av nå og da. Men skal du tenke stort, må du tenke globalt og i perioder jobbe ræva av deg. Det gjør ikke norske gründere nok.

Kunstig intelligens som leser forskning

I august ifjor startet Brede Iris.AI. Per i dag er det en kunstig intelligens med tilgang på to millioner vitenskapelige artikler.

Mater du programmet med et populærvitenskapelig foredrag fra den populære plattformen Ted Talks, vil den kunstige intelligensen jobbe seg frem til hvilke konspeter det snakkes om. Deretter vil den gå til forskningsdatabasen og lete seg frem til relevant forskning.

Per nå først og fremst en snarvei rundt lange og frustrerende Google Scholar-søk. Men ambisjonene er større:

Målet er en kunstig intelligens som skal lese all verdens forskning og legge sammen puslespillbiter med en oversikt mennesker ikke kan ha. Om det virker, er potensialet der for at løsningene på store vitenskapelig spørsmål allerede finnes i forskningen, men at ingen har sett koblingene ennå.

– Den er som en baby som må lære litt og litt om gangen, sier Brede.

Anita Scjøll Brede er en del av 500 Nordics akseleratorprogram i Norge. Les mer om det under.
Anita Scjøll Brede er en del av 500 Nordics akseleratorprogram i Norge. Les mer om det under. (Foto: Mikaela Berg)

Dette skjer når norske gründerbedrifter får et spark i rumpen

Silicon Valley-investor inn i ni norske gründerbedrifter

Prosjektet kom igang etter at Brede ifjor sommer hadde et ti ukers opphold på Singularity University i California – betalt av Google.

Singularity University er en krysning av en tenketank og et universitet, plassert i en av forskningsparkene til NASA.

– Det har snudd opp ned på hvordan jeg ser på verden og meg selv. Hvilke muligheter jeg har til å påvirke verden, sier Brede.

En idé for én milliard mennesker

Målsetningen til det ti uker lange kurset Brede deltok på er mildt sagt ambisiøs: Å utvikle en ide som i løpet av ti år vil påvirke livet til én milliard mennesker i positiv retning.

– Det er ikke stormannsgalskap. Med den digitale veksten vi ser i dag, kan folk med store ideer påvirke verden positivt, sier Brede.

Og fortsetter:

– Vi må dit at vi tenker at vi skal lage produkter som faktisk hjelper folk og at vi får lov til å tjene penger på det også. Kanskje er det bistandstankegangen som har stått i veien for at vi skjønner det – og vi må komme oss bort ifra den.

De lager takboksen som kommer ned til deg

Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg.

I serien «DNs pitchekonkurranse» får du hver uke presentert de mest spennende bedriftsideen i Norge, på under 90 sekunder.

Les mer her.

De lager skiboksen som kommer ned til deg
Har du stått i døråpningen på bilen og kavet for å få skiene opp i takboksen? Nå har selskapet Dropracks søkt om patent på oppfinnelsen som kan gjøre akkurat dette enklere for deg. Møt dem i DNs pitchekonkurranse denne uken.
01:09
Publisert:
 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.