En eldre dame kommer ut fra legetimen og går mot betalingsterminalen ved utgangen.

– Det spørs om jeg får til dette, sier hun og fester blikket på skjermen.

Hun kaller seg bare Randi Margrethe fra Sandane. Terminalen hun taster på er fra samme sted. Melin Medicals betalingsterminaler er blitt Gloppen kommunes største eksportartikkel siden skiløper Odd-Bjørn Hjelmeseth. Det har hun fått med seg.

– Jeg leser da lokalavisen!

Startet med stoppeklokke

Nå er Melin Medicals blitt gasellevinner i Sogn og Fjordane. Det hadde ikke blitt noe av hele eventyret hvis det ikke var for et dansk legepar som kom flyttende opp til nynorskland for å ta turnustjeneste for knappe ti år siden. De slo rot, men Jesper Melin ville ikke bli allmennlege. Så han fant på noe annet.

– Jeg har alltid vært interessert i å optimere prosesser. Jeg satte meg ned på legekontoret for å finne ut hvilke prosesser som skjer. Jeg satte meg ned med stoppeklokke, papir og blyant, og registrerte hendelser, sier han.

Dette var i 2008–2009. Melin hadde sett seg trøtt på byråkratiet i helsesektoren. Ikke minst irriterte han seg over at helsepersonellet på helsesenteret i Sandane brukte så mye av sin tid på å håndtere betalinger.

– Tidsaspektet opptok meg. I 2007 satt alle med sigaresker på legekontorene og vekslet og tok imot penger. Hver lege brukte i snitt tre minutter per betaling.

Bot ga idé

Spørsmålet var hva som kunne gjøres. Ideen kom til ham da han fikk en parkeringsbot i Kongsberg. Han hadde oversett parkeringsautomaten.

– Da tenkte jeg: Hva med en parkeringsautomat på legekontoret? På en parkeringsautomat lager du selv din faktura. Men en lege måtte da kunne lage en faktura pasienten kunne hente ut gjennom en automat?

Randi Margrethe fra Sandane skal betale på Melin-terminalen på legekontoret i Sandane, og får hjelp av Melin Medical-sjef Ingvill Hestenes.
Randi Margrethe fra Sandane skal betale på Melin-terminalen på legekontoret i Sandane, og får hjelp av Melin Medical-sjef Ingvill Hestenes. (Foto: Eivind Senneset)
Melin tok omgående kontakt med et dansk programvarefirma. Han trengte noen datakyndige som kunne lage konseptet. En konsulent kom til Gloppen Hotell og jobbet 16–18 timer om dagen i november 2009. Melin gikk i skytteltrafikk mellom hotellet og legekontoret for å tjene penger til å finansiere arbeidet.

Da konseptet var klart, gikk han til Innovasjon Norge, og fikk også støtte fra kommunen og Skattefunn-ordningen. I 2010 var Melin Medical AS dannet.

Terminalen

Det neste problemet var å skaffe terminaler. Tilfeldighetene sendte Melin til en familieeid terminalfabrikk på Nord-Jylland. Etter to dager med kaffe og kaker fikk han med seg to terminaler fabrikken hadde på lager. Utprøvingen startet i Sandane. Litt senere flyttet broren Anton Lorenz Bondesen og hans kompis Christian Strøjer Hansen til Norge for å lede salgsorganisasjonen. Det gikk trått i starten.

– Det er ikke det legekontor i Norge jeg ikke har besøkt. På halvannet år solgte vi 10-12-15 terminaler, sier Bondesen.

– Jeg flyttet til Oslo med Anton. Vi etablerte et salgskontor i en leilighet i Nydalen og arbeidet 24–7. Sengen min var halvannen meter opp i luften for å gi plass til arbeidet, sier Hansen.

Gjennombruddet kom etter presentasjoner på helsekonferansen Nidaros i oktober 2011, da de brått fikk inn 150 terminalbestillinger. Veksten gikk så raskt for seg at selskapet fikk likviditetsproblemer.

– Alle vi leverte terminaler til, hadde en to måneder lang prøveperiode uten betaling. Vi leverte 150 terminaler på tre måneder uten å få penger inn, og alle kunne i prinsippet levere dem tilbake. Snakk om risiko. Haha, sier Jesper Melin.

På loftet hos Melin Medical i Sandane er det blitt trangt om plassen. Ingrid Dregelid diskuterer med daglig leder Ingvill Hestenes.
På loftet hos Melin Medical i Sandane er det blitt trangt om plassen. Ingrid Dregelid diskuterer med daglig leder Ingvill Hestenes. (Foto: Eivind Senneset)
Likevel ville han ikke ta inn fond eller andre investorer på eiersiden. Han ville ha kontroll.

Melin ville likevel ikke gjøre alt selv. Høsten 2013 rekrutterte han Ingvill Hestenes fra den lokale banken.

– Jeg var banksjef her lokalt, og kom inn som daglig leder fra høsten 2013. Da hadde Melin Medical levert 450–500 terminaler. Nå har vi levert 500 til, og er cirka 40 ansatte. Vi har også skilt ut fakturaselskapet med 23 ansatte, sier Hestenes.

Har større planer

Det Melin har aller minst lyst til å snakke om, er hvor mye han har tjent. Han snakker i stedet med glød om resultatene for samfunnet.

– Nå har vi spart 0,5 årsverk per år per lege. Det betyr 1500 årsverk i det norske helsevesenet. Dette er tid legene i stedet kan bruke på å gjøre det de skulle ha gjort før, sier han.

Han har ikke tenkt å gi seg med det. Melin utvikler stadig ny helse-it. Den skal være lett å bruke. Han irriterer seg grønn over offentlige helse-it-prosjekter i Norge, som han mener gir ubrukelige resultater og er rene sysselsettingstiltak for store konsulentselskaper som fakturerer for 2000–3000 kroner timen. Melin mener det offentlige må slutte å designe egne løsninger, og heller oppmuntre private produktleverandører.

– Hvis man i Norge vil ha noe å gjøre etter oljen, er helse-it tingen. Man kan selge nordisk e-helse til Kina. Det globale markedet er på 4000 milliarder kroner. Norge er ikke stort større enn Hamburg og litt til, og kan være en testarena. Men man må benytte tiden nå, de neste fem-ti årene.

Les også:

-Farvel til oppblåst Ford Mondeo-look

Braathen selger Ticket Biz

Sportskjempe utsetter i Norge  

Les hele avisen her.

Se video: Rieber har ett råd til unge som vurderer å gå inn i et familieselskap

- Begynn yrkeslivet utenfor familiebedriften
Dette er Paul-Christian Rieber sitt råd til unge som tenker på å gå inn i et familieselskap.
02:34
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.