Mange mellomledere hadde mistet jobben, eller gått ut av selskapet frivillig – uten å ha en stilling å gå til. Men felles for nesten alle var at de fremdeles jobbet i selskapet – ifølge karrierenettverket Linkedin. Dette er ikke en uvanlig reaksjon.

- Folk er flinkere til å dele seire enn nederlag, og det kan gjøre vondt verre, mener Johan Olaisen, professor ved Institutt for ledelse og organisasjon på Handelshøyskolen BI.

- En oppsigelse er jo en krisesituasjon og i kriser tenderer vi til å gjøre ting som forsterker vår egen vanskelige situasjon, sier han.

Avslørt på intervju

Linkedin er slett ikke det eneste stedet folk ofte unnlater å nevne at de har mistet jobben. Mange frykter stempel som «annenrangs» hvis de ikke har jobb.

- Senest i dag hadde jeg inne en mann til intervju som verken i søknad eller cv hadde nevnt at han ikke lenger jobbet for siste arbeidsgiver som sto i CV-en. Dette er veldig vanlig, sier Gro Møllerstad, daglig leder i rekrutteringsfirmaet Hodejegerne.

Mange skriver dette slik at de unngår å lyve. Men det kan likevel bli pinlig når dette avsløres i intervjuet eller under sjekking av referanser, mener Møllerstad.

- Kortsiktig kan det være smart å gi en illusjon om at du er i jobb, men det er kanskje ikke så smart på sikt, sier hun.

 

Fornektelse

Olaisen har studert mellomledere som mistet jobben. Han fant at de generelt prøvde å opprettholde bildet av at de fremdeles var i jobb.

- Mellomledere og folk med høyere utdannelse har vanskeligst for å innrømme at de har mistet jobben. De er ikke med i noe kollektiv, og tar det mer personlig. De tenker at «dette er min skyld» og har vanskelig for å snakke med familie og venner om det, sier han.

Det typiske er at folk isolerer seg, og både innhenter og deler mindre informasjon. Noen risikerer å bli psykotiske.

- Mange reagerer ikke rasjonelt og ikke relevant. Man må få mennsker på banen og diskutere og ta inn over seg de brutale fakta, og innrømme at man er uten jobb, anbefaler han.

Han sammenligner reaksjonen med folk som ikke åpner brev de vet er fra inkassoselskaper. De fortrenger det.

- Jo lenger tid det går jo vanskeligere blir det. Jeg tror man må si det høyt. Det er akkurat som studier av skilsmisser - når man innrømmer at man er skilt og singel så blir det langt lettere å takle, sier han.

Viktig for oljeselskaper

Olaisen tror de mer sosialt aktive og utadvendte blant oss takler oppsigelser bedre enn andre.

- De oppsøker andre og diskuterer det. Da kan du få et mer realistisk bilde av situasjonen, og se at verden ikke bryter sammen fordi du ikke har jobb, sier Olaisen.

Han påpeker at SSB har spådd oljeservice-bransjen en vanskelig tid med fallende investeringer. Han regner med at mange flinke folk vil miste jobben fremover. Da er det svært viktig at selskapene de forlater også er flinke.

- Jo  flinkere bedriften er til å lage en god arena for de som rammes, jo større sjanse for at folk kommer i jobb igjen, sier han.

Glansbilde av moten?

Glansbilder er det folk ofte legger ut på sosiale medier, påpeker Cecilie Staude, høyskolelektor ved institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI.

– Folk prøver å glanse livene sine , og fremstå på en måte som kanskje ikke samsvarer med realitetene. Men det er en tendens jeg  tror er litt på retur. Det er viktigere å fremstå som et helt menneske, sier Staude.

Hun mener sosiale medier som Linkedin blir stadig viktigere innen rekruttering, men har ingen tro på at man kan vinne frem ved å glemme viktig informasjon.

- Hvis en  arbeidsgivere ser på deg som en potensiell kandidat vil de raskt oppdage at man ikke er i jobb, sier hun.

Dette kan føre til at man mister jobber, mener Møllerhaug.

- Hvis du mistet jobben i en nedskjæring, bruk det heller offensivt og forklar hvorfor du ble ledig. Si du er klar for nye utfordringer og kan begynne raskt, sier hun.

Hun jobber selv mye med media, der hun mener det ofte er de flinkeste som tør å ta sluttpakke og prøve seg på arbeidsmarkedet. Men hun tror også at enkelte arbeidsgivere vil gå forbi kandidater uten jobb – så dette er ikke enkelt.

Kranglete?

- Utviklingen går mot at man ikke bare deler det positive, men når noen er syke, skiller seg eller mister jobben. Glansingen har man ikke så mye tillit til lenger. De som klarer å ballansere det på en bra måte fremstår som hele, trygge  mennesker, og  vil være mer interessante, mener Staude.

Hun mener man også kan dele negative erfaringer om sin tidligere arbeidsgiver.

- Kan man da risikere å se vanskelig og kranglete ut?

- Det kan slå begge veier, det spørs hvordan man håndterer det. Her finnes det ikke noen regler, sier hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.