Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Ice.nets nye lokaler i Nydalen i Oslo er spesialdesignet for måten de ansatte jobber på. «Dna-direktør» Mette Hopsdal har ansvar for å bygge opp en ny kultur i selskapet. Foto: Nicklas Knudsen
Ice.nets nye lokaler i Nydalen i Oslo er spesialdesignet for måten de ansatte jobber på. «Dna-direktør» Mette Hopsdal har ansvar for å bygge opp en ny kultur i selskapet. Foto: Nicklas Knudsen les mer

Morgendagens næringsliv

Kutter kjernetiden og lar de ansatte velge hvor og hvordan de vil jobbe: – Vi kan ikke henge igjen med bena i 1990

Ice.net har skrotet hr-sjefsstillingen og i stedet ansatt «dna-direktør» Mette Hopsdal (42), som lar de ansatte bestemme hvordan de skal jobbe. Hodejeger og forsker er uenige om modellen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Skal vi vinne slaget mot Telenor og Telia, må strategisk hr komme først. Vi kan ikke henge igjen med bena i 1990, sier Mette Hopsdal.

Hun kom fra jobben som hr-direktør i Synsam til en nyopprettet stilling som «dna-direktør» i telekomselskapet Ice.net i fjor. Her skal hun være de ansattes røst – og bygge opp en kultur innad med tanke på at hver enkelt skal prestere best mulig i sine roller for å få flere fornøyde kunder og gjøre selskapet mer lønnsomt.

Medarbeiderne har selv vært aktive i prosessen. De nye lokalene i Nydalen er skreddersydd med tanke på hvordan de ansatte foretrekker å jobbe.

– Resultatet ble en arbeidsplass med mange ulike kontorformer. I sentrum av lokalet er det travelt, med mye samhandling og liv. Her ligger kontorlandskap, kreative soner og rom, samt sosiale møteplasser. Jo lenger ut i randsonen man kommer, jo stillere blir det. Utenfor team- og prosjektsoner har vi stillesoner, bibliotek, og til og med et refleksjonsrom du kan låse deg inn i, sier administrerende direktør Eivind Helgaker i Ice.net.

«Fremtidens hr-sjef»

Han opplyser at ledelsen brukte lang tid på å utforme stillingsbeskrivelsen til jobben som Mette Hopsdal fikk.

– Dette er jo en stilling som på en måte er «fremtidens hr-sjef». I stedet for at hr-sjefens hovedoppgaver sentreres rundt personaladministrasjon, legger vi større vekt på den strategiske biten. Mette har fått et særskilt ansvar for innføring av en aktivitetsbasert arbeidsplass, digitalt arbeidssett og fremtidens arbeidsliv. Hun har også ansvar for personalstrategi og kultur- og organisasjonsutvikling, forklarer Ice-sjefen.

«Dna-direktør» Mette Hopsdal (fra venstre) sammen med administrerende direktør Eivind Helgaker og de ansatte Jannicken Lampe, Hamid Allahdadi og Fredrik Langeng i Ice.net. Foto: Nicklas Knudsen

Det som trigget Hopsdal til å takke ja til jobben, var nettopp at Ice viste vilje til å være innovative med tanke på hr-funksjonen, forklarer hun.

– Hr har vært mykt, fluffy og udefinerbart. Jeg digger å ha fått en strategisk plass rundt lederbordet rundt Ice – og slik må det være om vi skal lykkes. Nå er jeg ikke «bare» en hr-sjef man kan komme til når man har et problem, men får armslag til å bygge en kultur som virkelig kan sette avtrykk, sier hun.

Ingen kjernetid

Ice.net i Norge har i dag cirka 150 ansatte, inkludert konsulenter er antallet 220. Nå har bedriften avviklet kjernearbeidstiden for alle ansatte, noe som betyr at de kan jobbe hvor de vil og når de vil, så lenge de får jobben gjort. Ingen har fast plass i det tre etasjer store lokalet over 4400 kvadratmeter.

– Dette krever mer selvledelse av hver enkelt, og det krever samtidig en ny måte å lede på. Lederne blir tvunget til å erstatte behovet for kontroll med å gi de ansatte klare mandater og rom til å ta selvstendige avgjørelser, sier Eivind Helgaker, som selv må pendle mellom ulike kontorplasser.

– Hos oss får medarbeiderne tillit og fleksibilitet til å styre egen arbeidsdag. Dette kommer etter ønske fra de ansatte selv, som i større grad ønsker å kunne kombinere jobbliv og privatliv, sier Mette Hopsdal.

«Jobber mer nå»

Midt på «torget» noen få skritt fra kaffeautomaten sitter Ice-ansatte Jannicken Lampe, Fredrik Langeng og Hamid Allahdadi og jobber ved hver sin laptop. Det eneste som skiller dem er en stor grønn plante plassert i midten.

– Noen ganger setter jeg meg i biblioteket, andre ganger på et mer sosialt sted – det kommer an på hvilke arbeidsoppgaver jeg har akkurat den dagen, sier Lampe, som er kommunikasjonssjef for privatmarkedet.

Langeng og Allahdadi jobber begge innen salg, og legger ikke skjul på at de liker litt puls rundt seg.

– Frihet under eget ansvar og ingen kjernearbeidstid: Tror dere noen utnytter denne nyvunne fleksibiliteten?

– Jeg har faktisk jobbet mer etter at vi flyttet inn i de nye lokalene. Tvert imot tror jeg flere får lyst til å yte litt ekstra, for å gi noe tilbake for den tilliten vi får, sier Langeng.

Allahdadi er enig:

– Jeg har også flere arbeidstimer de siste ukene, skyter han inn.

Heiser varselflagg

Førsteamanuensis Christina Nerstad ved Institutt for offentlig administrasjon og ledelse på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har blant annet forsket på hva som får ansatte til å prestere best mulig. Hun synes det er positivt at Ice.net har involvert de ansatte i endringsprosessen, og spesielt at «dna-direktøren» ivaretar medarbeidernes behov og ønsker.

– Forskning tyder på at ansatte trives bedre og yter mer når de har høy grad av selvbestemmelse i jobben sin, sier Nerstad.

Men, advarer hun:

– Ansatte som har et stort engasjement for jobben sin kan være mer utsatt for å bli utbrent, hvis de ikke har klare grenser.

Førsteamanuensis Christina Nerstad ved HiOA. Foto: Mikaela Berg

Hun er klar over at de ansatte selv har ønsket den nye fleksibiliteten de har fått, men er likevel usikker på om dette nødvendigvis vil føre til mer effektivitet over tid.

– Jeg vil heise et varselflagg. De ansatte sier at de allerede jobber mer, men er det ønskelig, spør forskeren.

Hun mener helt frie arbeidsdager kan bikke over til det usunne, fordi det kan bli vanskelig å skille mellom jobb og fritid i en tid man alltid er «på».

– Selv om arbeidsgiver sier at man kan jobbe som man vil, er det ofte en klar forventning om hva som kreves av hver enkelt. Dette kan skape stress og økt arbeidspress fordi man hele tiden yter litt mer enn man burde, sier Nerstad.

«Leter ikke etter 8 til 16-jobb»

Hodejeger Trine Larsen hos Hammer & Hanborg, som hjalp Ice.net med å fylle «dna-direktørstillingen», er derimot sikker på at selskapets organisasjonsløsning er veien å gå inn i fremtiden.

– Jeg tror «dna-direktører» er fremtidens hr-sjef, sier hun.

Hodejeger Trine Larsen.

Hun peker på at kontroll blir mindre viktig i det nye arbeidslivet.

– Lederen kommer i større grad til å være en coach og tilrettelegge for at ansatte kan styre seg selv. For å tiltrekke seg og holde på de beste talentene må man ta de ansatte på alvor og få dem til å trives. Ellers stikker de. De leter etter en jobb å elske – ikke et sted å henge fra åtte til 16, sier Larsen.(Vilkår)

Jobb og ledelse Arbeidsliv Fremtidens arbeidsliv Karriere Ice.net Morgendagens næringsliv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.